Det ska vara roligt att gå till tandläkaren
Smile öppnar snart sin 15:e klinik, i Växjö. Inför öppningen sprider man tandläkarglädje i staden, med meddelanden som: ”vi ogillar hål” vid vägarbeten och ”tandvärk går inte över” vid övergångsställen.
– Vi vet att många fortfarande har en bild av tandläkaren som ett nödvändigt ont. Det är också därför många skjuter upp sina tandläkarbesök alldeles för länge. Därför vill vi visa att vi har ovanligt bekväm tandvård – att tandläkarbesöket kan och ska vara en trevlig upplevelse, säger David Halldén, VD för Smile.
Ett annat sätt att nå kunderna är genom bokningsstationer ute på stan, där människor får en försmak av vad ett besök hos Smile innebär.
– Vi når ut och får berätta om det som skiljer oss från andra. Hos oss ska du känna dig hemma och väl omhändertagen, vi individanpassar så långt vi kan och våra kliniker är utformade för att avdramatisera besöket. Vi har fått ett mycket positivt gensvar, berättar David Halldén.
Smile erbjuder bland annat massage, musik att ladda ner eller en tidningsprenumeration till nya kunder. För att sprida glädjen med att gå till tandläkaren ytterligare, kan erbjudandena dessutom skickas vidare till en vän genom ett Smile-o-gram.
De annorlunda inslagen är tänkta att minska oron många känner. Tandläkarbesök kommer alltid att vara förknippade med ett visst obehag, men Smile vill göra de delar som går att påverka så bekväma som möjligt. Där ingår exempelvis en välkomnande och inbjudande klinik och lättillgänglig vård. Man vill också individanpassa tandvården så långt det går, exempelvis med direktnumret Smile Direkt, där kunden vid akuta ärenden når tandläkaren sju dagar i veckan, samt med tillgång till de flesta typer av specialisttandvård.
Smileco Group AB (Smile) har drygt 200 medarbetare fördelat på 14 orter och 15 kliniker. Smile vill skapa ett rikstäckande nätverk av tandvårdskliniker där man genom sina engagerade medarbetare och breda teknik- och kunskapsbas blir ledande på varje enskild ort.
Källa: Pressmeddelande www.smile.se