Digital tillgänglighet allt viktigare
Att vara tillgänglig och finnas på rätt plats i rätt tid blir viktigare i en allt mer digital och konkurrensutsatt tandvårdsmarknad. Det betyder att man behöver synas i flera olika sammanhang samtidigt.
Tidigare kanske det räckte att annonsera i någon tidning eller katalog för att synas och hitta intresserade kunder, men så är det knappast längre. Många läser inte längre papperstidningar som förr och katalogerna är i många fall ersatta av sökmotorer på nätet.
Däremot konsumeras andra digitala medier mer än någonsin. Många läser och tittar på nätet på alla möjliga platser och tider på dygnet. Då gäller det att vara tillgänglig.
e-post marknadsföring effektivt
Att göra mejlutskick till sina kunder kan vara ett alldeles utmärkt sätt att marknadsföra sina tjänster på. Samla systematiskt på kundernas mejladresser men tänk på att först skaffa godkännande från mottagaren, förutsatt att denne inte är en företagare. Se också till att det finns en enkel avanmälningsfunktion för den som inte längre vill ha några utskick.
Upprätta en tidplan för utskick, t.ex. första måndagen i varje månad, så att det blir av.
Ett vanligt misstag är att inte anpassa utskicken till skärmläsning. Moderna publiceringsverktyg har mallar och automatisk anpassning till olika läsare och webbprogram. Undvik pdf och bilagor om det går. Länka direkt till aktuell hemsida.
Håll hemsidan uppdaterad
Hemsidan är basen i all närvaro på nätet. Men tänk på att hemsidan är ett levande dokument och ta kontroll över vad som publiceras. Publicera aktuella händelser och se till att gammal information förvinner automatiskt.
Idag finns det många publiceringsverktyg som gör att all aktuell information alltid finns tillgänglig dygnet runt. Anlita gärna en webbyrå för design, format och layout. Själva innehållet kan ni med fördel producera och publicera själva löpande. För detta krävs minimala datakunskaper.
Ha alltid en delningsfunktion med symboler för t.ex. e-post eller Facebook på varje sida så att det är enkelt att sprida/dela informationen från hemsidan digitalt, s.k. viral marknadsföring. Tidigare kallade vi det ”mun till mun” kommunikation.
Skapa gärna ett RSS-flöde med nyheter så kan så kan vem som helst prenumerera på allt nytt som kommer från er utan att ni behöver göra något annat än att underhålla er hemsida. RSS kan läsas av både mejl- (e-post) och webbläsare.
Glöm inte att en väl fungerande hemsida inte är något värd om ingen hittar dit. Att marknadsföra sin hemsida, helst via nätet, är en absolut nödvändighet.
Facebook ersätter inte egen hemsida
Det verkar finnas en övertro på Facebook eller andra sociala medier. En vanlig uppfattning är också att Facebook är gratis, men då har man inte räknat in all den tid det tar att hålla sin Facebook-sida uppdaterad.
Däremot kan Facebook vara ett bra sätt att marknadsföra sin och driva trafik till sin hemsida.
Rörlig media blir allt vanligare
Bilder, och då speciellt rörliga bilder såsom video eller animerade bilder, är ofta bättre än långa texter. Förr skapade copytexter ökad trovärdighet, numera vill man veta hur saker och ting ser ut och fungerar. ”Keep it short and clean!”
Använd gärna YouTube som källa (source) och spela upp videos i en mediaspelare på valfri webbsida, även på externa sidor såsom t.ex. Dental24.
Animerat skapar större uppmärksamhet!
Det är enkelt att skapa intresse genom animerade bilder. Det gör också hemsidan mer levande men överdriv inte så att hemsidan ser ut som en ”Amerikansk julgran”.
Lycka till!
Behöver ni hjälp kontakta gärna undertecknad!
Per Ahlberg, webbentreprenör och grundare till Dental24