Din profil på nätet påverkar allt fler
Dental24: Oavsett om du vill det eller inte så bedömer allt fler dig och dina kunskaper genom att se på hur du eller ditt företag ser ut på nätet. Google har fått en dominerande ställning på både gott och ont. Vad som händer på nätet är ingen slump utan i det minsta detalj utstuderat. Det gäller bara att vara medveten om det och försöka förstå hur allt hänger ihop.
Allt går att köpa för pengar – Google styr och ställer på nätet
Numera söker allt fler den information som de önskar – när de önskar på nätet. Det absolut vanligaste sättet att hitta på nätet är att ”Googla”. Google brukar ju hitta det mest relevanta på nätet. Men vad är det som styr över vilka artiklar som kommer upp först? Ja, faktum är att nästan hela Googles första svarssida idag utgörs av sponsrade annonser eller presentationer, oavsett om den som söker information vet det eller inte.
Hur komma högt upp? = Hur Google tjänar pengar!
Med hjälp av Google AdWords, Goggle AdSense eller Google+ (G+) kan man köpa sig en högre och mer attraktiv plats på Googles svarslista, synas på andra hemsidor kopplade till Google reklam eller få utökad information på Google. Samma sak gäller för Google Maps. |
Google tjänar också pengar på Google Play (motsvarigheten till Apple Store) där man köper och laddar hem olika appar och reklam på YouTube. Det är Googles affärsmodell och helt enkelt det sätt de tjänar pengar på!
2013 omsatte Google nästan 60 miljarder dollar. Det är nästan lika mycket som Microsoft (74 miljarder dollar). Google har således funnit ut ett sätt att ta betalt för sina tjänster på nätet. Googles marknadsvärde passerade den 11/2 2014 oljebolaget Exxons, vilket innebär att sökjätten numera är världens näst högst värderade bolag, efter ärkerivalen Apple.
Google har också många bra gratistjänster så som Google sök, Google översätt, Google bilder, Google Maps, Google Earth, Google Analytics, Gmail, YouTube (delvis reklam finansierad), m.fl.
För och nackdelar med Google
Fördelen med att Google är så dominerande är att du vet vad du har att rätta dig efter och inte behöver utveckla olika strategier för olika sökmotorer. Inte så länge Google är så överlägsna när det gäller sökfunktionen i alla fall.
Värt att notera är också att Google+ liksom även Facebook och Eniro/Rejta.se, recenserar din verksamhet på nätet (se exempel). Detta kan vara svårt att kontrollera/bemöta och vara på gott och ont. Bästa sättet att få bra recensioner på nätet är att göra ett bra jobb! Är du populär? Uppmana dina patienter/kunder att recensera dig och din verksamhet. Det är något av den bästa reklam du kan få!
Sökoptimering (SOE)
Ett annat vanligt sätt istället för att betala till Google är att köpa en SEO tjänst (Search Engine Optimization) från någon kunnig IT-konsult för att göra hemsidan mera sökvänlig för Google. Detta är dock en ganska onödig väg att gå eftersom Google ändå prioriterar sina egna betalande kunder. Med relevant innehåll och inte allt för mycket reklam på hemsidan kommer man långt utan att behöva lägga stora insatser på sökoptimering.
Det finns betydligt bättre skäl till att ha en proffsig hemsida än att lägga stora summor på att just sökoptimera, nämligen att hemsidan speglar dig och din verksamhet. Utseendet och innehållet är således viktigare än tekniken.
Här är ett bra exempel som visar vad som kommer upp när man söker på ordet ”dental” ››
Analysera gärna den ranking som kommer upp och lägg märke till kopplingar till andra Google tjänster såsom GoogleAds, Google+ och Google Map. Dental24 kommer också relativt högt upp (högst efter alla Google relaterade sidor) även om vi inte sökoptimerat på annat sätt än att vi medvetet arbetar ned att publicera relevant innehåll, har många besökare och länkar till/från vår hemsida.
Svaret är även anpassat till varifrån sökningen är gjord rent geografiskt. Det är således inte någon slump att olika lokala dentalföretag kommer högt upp med kartangivelse.
Det finns också många andra sätt att marknadsföra sin hemsida.
Nästan ingen har idag tid att surfa runt och uppsöka olika hemsidor på egen hand. Därför gäller det att leda trafiken från ett eller annat ställe. Förutom det som nämnts ovan finns flera andra sätt. Några är bättre, andra lite mindre bra.
Ett bra sätt är att synas via Content Marketing, d.v.s. innehållsmarknadsföring. Det är ju just relevant innehåll som Google och besökarna letar efter! För att få många att läsa ser man till att finnas med i olika ”rätta sammanhang”. Det kan vara GoogleAdWords, 1177.se (HSA-registret) eller någon annan relevant plats på nätet. Viral spridning är viktigt på nätet! Förr hette det ”mun till mun” kommunikation.
Mejl bättre än Facebook, Twitter, m.fl.
McKinsey & Company som är ett internationellt konsultföretag inom strategi och management har publicerat följande rapport ”Why marketers should keep sending you e-mails”. Amerikanarna brukar ligga lite före oss européer när det gäller att tillämpa IT (nästan alla stora IT företag kommer från USA) så det finns sannolikt anledning att tro på deras rapport. Steget från ”likes” till handling förefaller för många vara alltför långt såvida man inte bara nöjer sig med lite uppmärksamhet. Det kanske inte skadar att påminna om sin existens ibland? Kanske kan man också göra det lite fyndigt eller roligt?
Från DR/DM till Nyhetsbrev via mejl
Förr var DR/DM (Direkt Reklam/Direkt Mail) via den hederliga posten och brevlådan ett ganska hett och effektivt sätt att nå ut till en specifik målgrupp. Idag är detta nästan helt ersatt med elektroniska nyhetsbrev och kallelser via mejl, vilket också allt fler föredrar.
”Less is more”
Många upplever relevanta nyhetsbrev som inte kommer allt för ofta som något positivt.
Värt att tänka på här är också att man inte ”spammar” (bombarderar) någon och skickar en massa skräppost med undermåligt innehåll.
Mejlar någon till en slutkonsument (B2C) skall man ha en befintlig relation och gärna en accept. Skickar man till ett företag eller företagare (B2B) så skall mejlet alltid ha en tydlig funktion för avanmälan enligt Datainspektionens regler.
Ett grundläggande tips!
Tag kontakt med en etablerad webbyrå eller någon som kan hjälpa er att komma igång med att synas på nätet, Nyhetsbrevet, etc. Det handlar om praktiska saker såsom lämplig programvara, grafisk layout, Google+, Google AdWords, etc. En sådan tjänst behöver heller inte kosta en förmögenhet.
Innehållet och budskapet ansvarar ni själva för men glöm inte att låta någon annan korrekturläsa innan ni trycker på sändknappen!
Per Ahlberg är marknadsekonom, grundare till Dental24 och har tidigare bl.a. arbetat med marknadsföring, försäljning för bl.a. ABB, Novartis, Nobel Biocare och Oracle.