Din nyhets- och kunskaps-portal inom odontologi.

Arkiv

18 maj 2009

Ditt varumärke har makt bortom borren

Som tandläkare tänker man kanske inte i termer av varumärke. Men faktum är att du som varje annan yrkesgrupp är utsatt för konkurrens. Varför ska patienterna välja just dig? Jo, för att ditt varumärke inger förtroende. Så här gör du för att bygga upp ditt eget varumärke.

I dessa tider, när vem som helst kan sätta betyg på dig  blir det allt viktigare att bygga upp och sedan vårda sitt varumärke. För den som arbetar i tillverkningsindustrin och säljer konkreta produkter som blöjor eller bilar, är det i viss mån möjligt att överlämna varumärkesbyggandet till en reklambyrå. För den som omsätter miljarder är det möjligt att satsa några miljoner på en bred reklamkampanj.

Men så är inte fallet för de flesta tandläkare Ditt varumärke hänger enbart på en sak: dig själv. Och du måste själv bygga upp det.

Det går att bygga ett starkt varumärke med små medel, anser Thomas Gad, en världens främsta varumärkesstrateger och mest är känd för att ha skapat Nokias devis Connecting people. Men det är inte storföretag han egentligen brinner för, utan de små.

– När stora aktörer som McDonalds köper reklam som hjärntvättar konsumenterna, kallar jag det att bygga ett transaktionsvarumärke. Små måste ägna sig åt att bygga relationsvarumärken. Det är både kostnadseffektivare och modernare, säger Thomas Gad.

Relationsvarumärket är så mycket mer än bara namn och logotype. Det innehåller din personlighet, dina värderingar och din historia. Alla de delarna ska du hålla i bakhuvudet när du presenterar dig för potentiella patienter, när du beskriver dig själv på hemsidan och utformar dina skyltar. Allt ska genomsyras av den du är.

Enligt Thomas Gad bör man tänka i fyra dimensioner:

* Den funktionella. Detta är det konkreta, det du säljer. Exempel: Boka tid för en undersökning ? vi är experter på tandvårdsrädda!

* Den sociala. Genom ditt varumärke skapar du en kundgrupp, där medlemmarna känner tillhörighet. Patienterna ska inte välja din klinik enbart för att få sina tänder undersökta, utan också för det är trevligt i väntrummet. Atmosfären där inbjuder till samtal, och det är du som skapar den atmosfären. Det bidrar starkt till ditt varumärke.

* Den individuella. Dina kunskaper hjälper patienterna att komma till insikt, genom att det de får veta av dig ökar deras välbefinnande eller kompetens. Varje gång de har träffat dig, har de lärt sig något nytt om sin egen tandhälsa och om tandhälsa i allmänhet. Det stärker deras självkänsla.

* Den ansvarstagande. Du har en position i samhället, varifrån du gör något mer än lagar tänder. Du överraskar och kommer med idéer som får oväntade effekter. Exempel: Du kanske startar en grupp för tandvårdsrädda och låter flera patienter träffas och diskutera hur man kan komma till rätta med sin rädsla. Du kanske anlitar en kbt-terapeut som hjälper till. Du bidrar därmed till att bekämpa tandvårdsrädslan och förbättra tandhälsan. Ditt varumärke har makt bortom borren.

Det här är egentligen inget nytt sätt att arbeta utan snarare en återgång till det gamla sättet, det som gällde före masskommunikationen.

– Modern teknik har gjort det möjligt att gå tillbaka till ett mer naturligt sätt att kommunicera med sina kunder, säger Thomas Gad.

För kommunikationen är central i hans sätt att tänka. Det spelar ingen roll om man tänker i de fyra dimensionerna ovan, man måste agera också. Ett konkret sätt att börja är att skriva sin ?story? på hemsidan. Med det menas att du någonstans skriver något lite mer personligt om dig själv och hur det kom sig att du startade din klinik. Tänk bara på att det ska vara mycket kortfattat.

Andra konkreta tips är att samla patienter till informativa möten och hitta på tandhälsofrämjande aktiviteter. Kanske ett informationsmöte om estetisk tandvård? Relationsvarumärkesbygget kräver hårt arbete och fantasi – att köpa sig till stora kundgrupper som McDonalds kan göra är den enkla vägen.

– En viktig skillnad mellan dig och MacDonalds är att du kan välja bort patienter och satsa på dem som är lojala och som kan hjälpa till att sälja ditt varumärke. Man kan inte tillfredsställa alla, säger Thomas Gad.

 

 

 

 

 

 

 

Om Dental24

Dental24 – Ledande nyhets- och kunskapsportal inom svensk tandvård enligt professionen.*

Dental24 läses av flera tusen dentalt intresserade varje vecka.

Dental24 erbjuder yrkesverksamma inom dentalbranschen en samlad plats för nyheter, kunskap, aktuella händelser, erfarenhetsutbyte, utbildningar, artiklar, dokumentation och produktinformation.

Dental24 produceras i samverkan med tandläkare, tandhygienister, tandsköterskor, tandtekniker, institutioner, kursgivare, föreningar, organisationer, leverantörer och andra medier.

Kontakt

Per Capita AB
info@dental24.se
Org. nr: 556763-9785

Ansvarig utgivare

Per Ahlberg

Vill du synas på Dental24?

Mer om att annonsera

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Gör som 9 000+ andra, prenumera 
på vårt nyhetsbrev

Utvecklad av mkmedia
×

Nyhetsbrev

Gör som 9 000+ andra, prenumera 
på vårt nyhetsbrev