Aktuellt

Debitering

13 juni 2023

En gratis undersökning är kanske rätt korkat

Erbjudandet av gratis eller rabatterade undersökningar har blivit allt vanligare. Enligt tandläkare Per Rehnberg kan detta signalera att undersökningen inte är lika betydelsefull vilket kan underminera patienternas medvetenhet om dess värde. Dessutom kan dessa rabatter leda till ett priskrig bland tandläkare och skapa förvirring hos patienterna. Ett annat problem som kan uppstå är bristande dokumentation vid gratisundersökningar, då fokus kan vara mer inriktat på att sälja behandlingar än att genomföra en noggrann undersökning.

När ett plan lyfter eller landar finns alltid en dokumenterad rutin som alla följer. Man har så att säga tagit höjd (haha) för en hög kostnad för att säkerställa planering, dokumentation och färd. Jag känner ingen tandläkare med hög kvalitet i ledstjärnan som erbjuder gratis undersökningar eller konsultationer. Varför kan man ju fråga sig? Jo, de kollegerna har förstått att undersökningen är det viktigaste vi har för att ge ett bra omhändertagande. Jo, men om man ger bort undersökningen kan den ju fortfarande vara viktig? Ja, förvisso, men signalen man sänder ut är att den nog inte är så viktig, den är ju gratis. Hur vi än vrider och vänder på ekonomin så har en klinik en timintäkt som behövs för att finansiera verksamheten. Löner, hyra, investeringar, förbrukning ja, ni vet. Om jag gör något ”gratis” en viss tid så behöver jag ju ta betalt för den tiden någon annan gång. Så i princip tar man för mycket betalt för något annat, i bästa fall av samma patient, i värsta fall av någon annan patient som kanske betalade korrekt för sin undersökning.

Per Rehnberg

Ett annat problem med gratis, eller rabatterade, undersökningar är att man lätt hamnar i ett priskrig med sina kära kolleger och ett transparensproblem med sina kunder och patienter. Om man börjar med 50% rabatt, och grannkliniken ger 75% rabatt och man svarar med 100% rabatt och dessutom en check på framtida behandling på 10 000 kronor förstår vi alla hur svårt det blir för kunderna att jämföra priser. Jag menar att de som rabatterar förstör för branschen men, och det är värre, försvårar för våra patienter. Någon gång får de ju betala för rabatten, sin eller andras, men utan vetskap om när de kommer bli överdebiterade. Jag tänker att om vårt absolut viktigaste mål är att våra patienter inte ska ha någon behandling alls, för det är det väl ändå, då är undersökningen vital för att vi tillsammans med patienten ska förebygga framtida problem. Undersökning har då ett väldigt högt värde! Tandläkare Hans Sandberg i Trosa brukade säga ”vill du att betala för att jag borrar eller vill du betala för att jag inte borrar”. Lite tillspetsat men insiktsfullt.

Bland det viktigaste vi alla, kanske smärtsamt, har lärt oss på vår grundutbildning är att allt omhändertagande startar med en dokumentation av anamnes, status, diagnos, en föreslagen plan med alternativ, risker och prognos. Hur man gör, är således inte frågan, det vet ALLA! Men varför är det då så många som devierar från lagkraven, jag misstänker utan att vetenskapligt veta, men genom egen observation att ”gratisklinikerna” inte alltid dokumenterar sina gratisundersökningar så bra. Man blir kanske för fokuserade på en specifik behandling, att sälja in något, då kanske inte alltid ett fickstatus, slemhinnor, tungans utseende eller käkleden hamnar i fokus. Det kan ju vara så att jag för skoj skull skickat ut kompisar till några stora gratisaktörer och nu kommer be mina polare att skicka efter sina journaler. Vi får väl se, kanske i kommande videos. Jag skojar såklart – eller gör jag det?

Men, min bottom line här är att undersökningen är ett fundament som måste kosta lite för att man ska slippa något som kan kosta väldigt mycket mer i framtiden. Vi måste kommunicera till våra medarbetare och kunder att med bas utifrån vår noggranna, och individuellt dokumenterad, undersökning så kan vi förebygga framtida problem. Profylax är vårt absoluta fokus inte primärt all avancerad behandling vi kan göra. Vän av ordning hävdar nu att många kunder/patienter kanske har problem som måste lösas nu, då är ju inte profylaxen det primära vilket såklart är helt korrekt. Men undersökningen är ju inte mindre viktig, tvärt om den är ju ändå viktigare när man ska behandla ett problem.

Tyvärr tror jag mammon har tagit över vissa sinnen, man vill desperat få in behandlingar som är snabbt lönsamma, det började med blekning, implantat, fasader nu är det aligners och imorgon högst troligt något nytt. Det är bra med nya möjligheter och absolut inget fel på behandlingarna men för fasiken gör en korrekt undersökning av helheten, dokumentera den och ta betalt för vad ni gör, när ni gör det. Och om ni inte har så mycket erfarenhet, be om hjälp från någon som kan. Sälj inte in något ni inte har lång erfarenhet från och stor volym. Var transparanta!

Lycka till,
Tandläkare Per Rehnberg

Om Dental24

Dental24 – Ledande nyhets- och kunskapsportal inom svensk tandvård enligt professionen.*

Dental24 läses av flera tusen dentalt intresserade varje vecka.

Dental24 erbjuder yrkesverksamma inom dentalbranschen en samlad plats för nyheter, kunskap, aktuella händelser, erfarenhetsutbyte, utbildningar, artiklar, dokumentation och produktinformation.

Dental24 produceras i samverkan med tandläkare, tandhygienister, tandsköterskor, tandtekniker, institutioner, kursgivare, föreningar, organisationer, leverantörer och andra medier.

Kontakt

Per Capita AB
info@dental24.se
Org. nr: 556763-9785

Ansvarig utgivare

Per Ahlberg

Vill du synas på Dental24?

Mer om att annonsera

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Gör som 8 500 andra, prenumera på vårt nyhetsbrev

Utvecklad av mkmedia
×

Nyhetsbrev

Gör som 8 500 andra, prenumera på vårt nyhetsbrev