Din nyhets- och kunskaps-portal inom odontologi.

Arkiv

14 maj 2009

Expertens bästa råd till unga chefer

Unga tandläkare klagar över äldre medarbetare som hävdar att det var bättre förr. Medan de äldre suckar när deras unga chefer inte lyssnar på råd från dem som varit med förr. Känner du igen dig? Här får du som är ung och chef hjälp att leda och förstå dina äldre medarbetare.

Du är ung och nybliven chef. Full av idéer för hur kliniken och verksamheten kan utvecklas vill du genomföra förändringarna i rasande takt. Medarbetarna är ju med på noterna. I alla fall de unga. De äldre verkar mest ägna sig åt att spjärna emot.

Men stopp och belägg. Om du ska ha minsta chans att lyckas måste du ha alla dina medarbetare med dig.

Det är ingen lätt uppgift att som ung chef börja basa över äldre medarbetare. Och det gäller oavsett om du ska leda en organisation inom en statlig myndighet eller tar över en liten tandläkarpraktik på landet.

– Många unga är ovana vid att umgås med andra generationer, säger Anders Kinding, konsult och författare till ?Ung och chef? (Uppsala Publishing House). Samhället har blivit mer och mer ålderssegregerat, generationerna lever parallella liv utan djupare kontakter med varandra.

Här måste båda parter bjuda till, menar han. Medarbetare med silversstänk i håret måste försöka komma ihåg hur det var att vara ung och lite osäker på hur man skulle förhålla sig till sin omgivning.

Medan den unga chefen i sin tur måste se till att kommunicera med samtliga medarbetare. Träning ger färdighet, det gäller även för hur man umgås med människor som inte är en kopia av sig själv.

– Mitt råd är att gå in i chefsrollen med stora öron och ögon. Lyssna på den erfarenhet och kompetens som finns i ditt team och avfärda den inte för snabbt, säger Anders Kinding.

Den som blir chef i dag är för det mesta mycket välutbildad och kan slå sina medarbetare på fingrarna med sina teoretiska kunskaper. Och det är verkligen inte att förakta, men det är inte praktisk erfarenhet heller.

Den kloka chefen börjar därför med att skaffa sig en uppfattning om medarbetarnas olika kompetenser genom att visa sig intresserad av dem.

Många unga chefer kan vittna om den barriär av ovilja de känner på sin nya arbetsplats. Det kan göra att man mer än gärna ignorerar de medarbetare som så tydligt visar sitt motstånd.

– Ett sätt att bryta det är att informera om hur ditt uppdrag ser ut. Vilka mål som är uppställda och när de ska vara uppnådda, säger Anders Kinding.

För den som tagit över en mindre klinik är det extra viktigt att visa intresse för alla medarbetare, annars kan arbetsklimatet snart bli outhärdligt – för alla parter. Och det gynnar knappast verksamheten.

Men vad ska man då göra med medarbetare som tydligt visa ointresse för att utvecklas, som helst verkar vilja vara ifred medan de räknar ner till pensionen?

– Sätt dig ner med personen i fråga och prata igenom situationen, råder Anders Kinding. Lämna henne inte ifred, utan betona att var och en har ansvar för sin egen utveckling, så länge man finns kvar på arbetsplatsen.

– I det ligger också ett ansvar att lära ut och dela med sig av sin kompetens till andra, något som även brukar få de flesta att tända till. Gör dem till mentorer, uppmanar Anders Kinding.

– Vetskapen om att ens kunskaper är efterfrågade kan få de flesta att gå igång.

Nyckelordet är delaktighet. Eller känsla av delaktighet, som Anders Kinding vill uttrycka det. Det handlar inte om att låta medarbetarna få sin vilja igenom, utan om att de ska få tillfälle att ventilera sina åsikter och komma med synpunkter.

– Det är så det svenska ledarskapet brukar definieras: Inkluderande och ganska tidskrävande, men mycket effektivt när det handlar om att få alla att dra åt samma håll.

Tre råd till unga chefer

  • Bygg upp medarbetarnas förtroende för dig. Visa att du respekterar dem, lyssnar till dem och att du är deras stöd uppåt.
  • Visa din kompetens. Var inte blyg för att berätta vad du kan, men heller inte för att tala om när du behöver deras stöd. Det väcker alltid respekt.
  • Välj dina strider. Först när du har medarbetarnas respekt och förtroende kan du ta strid utan att ditt anseende naggas i kanten.

 

 

 

 

 

 

 

Om Dental24

Dental24 – Ledande nyhets- och kunskapsportal inom svensk tandvård enligt professionen.*

Dental24 läses av flera tusen dentalt intresserade varje vecka.

Dental24 erbjuder yrkesverksamma inom dentalbranschen en samlad plats för nyheter, kunskap, aktuella händelser, erfarenhetsutbyte, utbildningar, artiklar, dokumentation och produktinformation.

Dental24 produceras i samverkan med tandläkare, tandhygienister, tandsköterskor, tandtekniker, institutioner, kursgivare, föreningar, organisationer, leverantörer och andra medier.

Kontakt

Per Capita AB
info@dental24.se
Org. nr: 556763-9785

Ansvarig utgivare

Per Ahlberg

Vill du synas på Dental24?

Mer om att annonsera

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Gör som 9 000+ andra, prenumera 
på vårt nyhetsbrev

Utvecklad av mkmedia
×

Nyhetsbrev

Gör som 9 000+ andra, prenumera 
på vårt nyhetsbrev