Din nyhets- och kunskaps-portal inom odontologi.

Omvärld

18 september 2013

Expressen vill bitas men har tappat bettet

När sensationerna tryter för kvällspressen idisslas gamla idéer som man sedan kan tugga vidare på. En återkommande uppstötning är att tandläkare tar olika mycket betalt för samma typ av tandbehandlingar.

Olika prissättningar tillämpar även hotell, bilhandlare och resebyråer, men dem vill man inte stöta sig med, de annonserar ju så flitigt. Den 15 september var det dags igen. På ett uppslag i Expressen/GT jämförs priser på fem olika åtgärder, priser som tidningen ringt runt till olika tandläkare och fått på telefon, eller från deras hemsidor; Undersökning, Framtandsfyllning, Rotfyllning/kanal, Uttagning av tand och Krona.

 

Ett grovt sakfel

Hagmans Tandvård i Kungsbacka har redovisats utan att tidningen dessförinnan hade kontaktat dem. Så blev det också ett rejält fel. Hagmans Tandvård var lägst i Kungsbacka på allt utom på tandutdragning. Expressen hade prissatt den tjänsten till 3 870 kronor i stället för 805 kronor, som är det korrekta priset. Ingen tandläkare i Sverige tog över 1 100 kronor. Alltså ett fel på 450 procent.

– Det är kul att vi anses vara RÄTT tandläkare i Kungsbacka eftersom vi hade lägst pris på allt i deras jämförelse, men Hagmans Tandvård vill gärna vara rätt tandläkare på andra premisser än just bara priset, säger Calle Hagman själv om Expressens miss.

Identiska priser luktar kartell

Alldeles bortsett från att man inte kan göra vettiga jämförelser av (till synes samma) tandvårdsåtgärder kan man ifrågasätta varför tandläkare skall ta samma pris för samma åtgärder.

– Sådant kallas priskarteller och hör inte hemma i ett öppet demokratiskt och korruptionsfritt samhälle. Men på tal om prisöverenskommelser, tar inte Expressen och Aftonbladet alltid lika mycket betalt för sina lösnummer? frågar sig Calle Hagman, retoriskt.

Billig inte samma sak som bra

Expressen vill sätta likhetstecken mellan ”billig” och ”bra”. Artiklar av typen ”Här hittar du billigaste och bästa tandläkare” stärker knappast medierna som konsumentupplysare i tandvårdsfrågor. Inte ska väl allmänheten ges uppfattningen att all tandvård är likvärdig och att det därför gäller att komma så billigt undan som möjligt!

– Jag efterlyser en insiktsfull, professionell tandvårdsjournalistik, exempelvis om skillnader i olika tandläkares fortbildning och kompetensutveckling. Eller en korrekt beskrivning av verkligheten bakom prisvariationerna – att det ofta råder stor skillnad på porslinskronor och porslinskronor, beroende på vilken teknik som används och i vilken världsdel kronorna är tillverkade, säger Calles Hagman.

Lyssna till patienterna

– Hos mig är patienterna överlag lyckliga och glada över vad jag gör för dem. Patienter vänder sig till mig med förtroende; de vet att de kan lita på mig och mina rekommendationer. Jag bemödar mig om att relationen patient-tandläkare ska bli den allra bästa. Jag är också angelägen att göra patienten medbestämmande och medagerande i behandlingen. Min ”motprestation” är att ständigt fortbilda mig i yrket, att se till att leverera det bästa för patienterna, avslutar Calle Hagman, som även skriver på egna bloggen www.callehagman.se/calles-blogg

Källa: Calle Hagman, Hagmans Tandvård i Åsa

 

 

 

 

 

 

 

Om Dental24

Dental24 – Ledande nyhets- och kunskapsportal inom svensk tandvård enligt professionen.*

Dental24 läses av flera tusen dentalt intresserade varje vecka.

Dental24 erbjuder yrkesverksamma inom dentalbranschen en samlad plats för nyheter, kunskap, aktuella händelser, erfarenhetsutbyte, utbildningar, artiklar, dokumentation och produktinformation.

Dental24 produceras i samverkan med tandläkare, tandhygienister, tandsköterskor, tandtekniker, institutioner, kursgivare, föreningar, organisationer, leverantörer och andra medier.

Kontakt

Per Capita AB
info@dental24.se
Org. nr: 556763-9785

Ansvarig utgivare

Per Ahlberg

Vill du synas på Dental24?

Mer om att annonsera

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Gör som 9 000+ andra, prenumera 
på vårt nyhetsbrev

Utvecklad av mkmedia
×

Nyhetsbrev

Gör som 9 000+ andra, prenumera 
på vårt nyhetsbrev