Artikeln är gjord i samarbete med en av Dental24s samarbetspartners.
Hur förbättras klinisk kvalitet och processer inom tandvården i Norden?
Förekomsten av karies och parodontala sjukdomar är hög och påverkar en betydande del av Nordens befolkning. Att mäta och redovisa vårdkvaliteten för att förbättra hälsoutfall blir allt viktigare.
”Finns det tillräckligt med information om hur parodontal status registreras eller hur man lyckas med stannande av karies i kliniker?” frågar Lari Koukkula från Nordic Healthcare Group (NHG), som har jobbat med utveckling av tandvården i snart 15 år. Koukkula fortsätter med att understryka, att det blir allt viktigare att systematiskt uppfölja tandvårdens kliniska kvalitet samt att kunna hantera efterfrågan på det framtida behovet av tandvården.
Majoriteten av den offentliga sektorn i Finland deltar i NHGs Clarity Dental – tandvårdstjänster – d.v.s. tandvården av en befolkning på over 4 miljoner invånare i Finland analyseras via tjänsten.
Petteri Bjurström
“Vi har länge jobbat med tandvården i Finland: såväl med den offentliga sektorn och privata kliniker. Nu har vi även startat ett pilotprojekt med organistationer i Norge för att analysera rådata från journalsystem, analysera och validera den samt bygga kliniska kvalitets- och processindikatorer. Vår vision är att inom en snar framtid kunna jämföra tandvårdens verksamhet på nordisk nivå, och därmed kunna vidareutveckas tillsammans”, berättar NHGs Petteri Bjurström.
Huvudmålen i NHGs Clarity Dental -tjänster är att förbättra kunskapshanteringen inom tandvården och stödja datadrivet beslutsfattande samt erbjuda expertis för tolkning av resultaten, både inom den offentliga och privata tandvårdssektorn. De kliniska kvalitets- och processindikatorerna som är är inkluderade i tjänsten är relaterade till kontroll av karies, som till exempel tidig upptäckt av karies och stannande av initial karies, täckningen av parodontal status, fyllningarnas beständighet samt processindikatorer, som till exempel behandlingsperiodens längd och antal besök per episod. “Arbetsfördelningen är också en intressant mätare att titta på, för där finns mycket att åstadkomma i tanke på kostnadseffektivitet”, säger Koukkula.
För de privata organisationerna erbjuderbjuder vi även indikatorer som ger en djup överblick på patiententstocken, volymer och ekonomi så att man lätt kan bilda en helehetsbild på verksamheten också ur en affärsmässig synvinkel. ”Kombinerar man dessa nyckeltal med kliniska kvalitetsindikatorer hjälper det både företagsledningen, klinikcheferna och tandvårdpersonalen i deras arbete, samt kommunikationen mellan dem”, påpekar Bjurström.
”Det viktigaste är att till en början få en bra helhetsbild på hurudan datakvaliteten är och utveckla indikatorer som är relevanta och valida. Om jag måste välja ett utvecklingsområde, är vi mycket duktiga på att undersöka till exempel hur parodontal status registreras”, svarar Koukkula när man frågar honom om hurudana indikatorer han vill markera.
Utveckling i Finland: parodontal status registreras nu för över 70 % av befolkningen när antalet bara var 5 % år 2015 – tandvårdspersonalens roll avgörande
Koukkula fortsätter med att berätta om utvecklingen i Finland. När NHGs tjänst startade år 2015 fick endast 5 % av de undersökta vuxna patienterna periodontal status, vilket gjorde det omöjligt att ge rätt behandling och uppfölja behandlingsresultaten. Lyckligtvis har täckningen av parodontal status utvecklats signifikant under de senaste åren, och nu får 70 % av de undersökta patienterna parodontal status. ”Under de senaste åren har vi också kunnat mäta behandlingsresultat, såsom en minskning med >5 mm fickor och en minskning av BOP-%”, berättar Koukkula
Parodontit är en dold sjukdom, ofta obemärkt av patienterna själva, och därför har tandläkare och tandhygienister en avgörande roll för att känna igen och behandla sjukdomen. ”Med tanke på den globala prevalensen av parodontala sjukdomar och våra erfarenheter med den finländska offentliga tandvården, hävdar vi att resultat i bättre tandhälsa kan uppnås genom att bättre känna igen samt utveckla behandlingen av parodontala sjukdomar”, betonar Koukkula.
I grafen visas medianen, den lägsta och högsta kvartilen, samt den bästa organisationen och den som utvecklats mest i Finland under de senaste två åren.
NHG har över femton års erfarenhet av att stödja tandvården på lednings-, klinik- och professionell nivå. Genom att mäta och uppfölja noggrant valda kliniska kvalitetsindikatorer kan tandvårdpersonalen i slutändan förbättra patienternas tandhälsa och låta tandvårdschefer fatta välgrundade beslut baserat på data. ”NHG:s Clarity Dental -tjänst med valbara kliniska kvalitets- och processindikatorer är lättanpassad och kompatibel med alla elektroniska patientjournalsystem samt med GPDR-kraven”, berättar Bjurström.
Svara på enkäten om kliniska kvalitetsindikationer på Swedental
NHGs team ser fram emot att träffa dig på Swedental i Göteborg 13.-15.11.
”Vi kommer att ha en enkät om kliniska kvalitetsindikatorer där. Meningen är att ta reda på vilka indikatorer intresserar tandvårdspersonalen i Norden mest. Dessutom berättar vi gärna om erfarenheterna från Finland och pilot projektet från Norge”, berättar Bjurström.
NHGs experter inom tandvården och data-analytik hjälper gärna nordiska offentliga och privata kliniker och organisationer med utmaningarna inom tandvården, för att stödja beslutsfattande och att utveckla verksamheten.
Läs mera om erfarenheter från Esbo, Finlands tredje största stad, som är en föregångare inom tandvården i Finland.
Improving oral health in the City of Espoo – NHG >>
Improving health and social care – NHG >>
Ladda ner vår whitepaper “DENTISTRY NEEDS TO CHANGE – WHY AND HOW? >>