Idol-Danny ska locka unga till Folktandvården
Alla sätt är bra, utom de tråkiga. Så resonerade Folktandvården i Uppsala när man funderade över hur man kan locka fler unga att gå till tandläkaren. Därför har man engagerat flickidolen Danny Saucedo, som redan är kund hos Folktandvården, som affischnamn.
Fler unga vuxna skulle behöva besöka tandläkaren regelbundet. Därför tar Folktandvården i Uppsala nu ett nytt grepp och marknadsför sig med hjälp av popartisten Danny Saucedo, känd från Idol och Melodifestivalen.
– Danny är kund hos oss, men han är också en positiv förebild för många. Vi hoppas att det kan göra att fler blir nyfikna på frisktandvårdskonceptet vi erbjuder, säger Eva Ljung, Folktandvårdsdirektör.
Danny Saucedo fick frågan om han ville ställa upp som affischnamn av sin tandläkare på Folktandvården – om det var medan han satt i tandläkarstolen förmäler dock inte historien…
Kampanjen inleddes måndagen den 18 maj och kommer att pågå under två veckor. Den innefattar bland annat TV- och radioreklam, annonser i lokala tidningar och informationstavlor på publika platser. Målgruppen är i första hand 19-25-åringar men Frisktandvård är för alla åldrar.
Frisktandvård är Folktandvårdens eget koncept och innebär att patienter kan teckna avtal med ett fast pris för all tandvård man behöver under året, även oförutsedda behandlingar.
I år har över 17 000 länsinvånare i Uppsala tecknat avtal med Folktandvården. Och av dessa är ca 19 procent 20-åringar.
Så nu kanske fler landsting (och privata tandvårdskliniker med, för den delen) börjar dammsuga sina respektive upptagningsområden på kändisar som också kan fungera som affischnamn.