Inga tomma stolar mer – fyll luckorna i tidboken via nätet och öka lönsamheten
Sena avbokningar inom tandvården stör verksamheten och minskar lönsamheten. Numera är det möjligt att ta hjälp av olika datasystem för att snabbt fylla luckorna. Två studenter på Handelshögskolan i Stockholm har nyligen lanserat en ny sista minuten-tjänst. Med online-deals hoppas de också kunna locka patienter som inte regelbundet går till tandläkaren.
Tjänsten bygger på en tanke som har funnits länge i resebranschen; att en tom flygplansstol är det dyraste som finns. Tandläkaren ansluter sig till systemet och lägger via befintlig tidbok upp tider som i samma stund görs tillgängliga på en extern hemsida. Patienten bokar sedan sista minuten-tiden online och klinken betalar en provision per bokad tid.
Inspiration från Folktandvården
De båda studenterna Jonatan Hallenberg och Elias Nilsson tagit inspiration från den sista-minuten-tjänst som används av Folktandvården i Stockholm.
”Många liknande tjänster riskerar att ta mycket energi, då man som tandläkare måste använda flera parallella tidböcker. Därför integrerar vi med de tidböcker som redan används. Dessutom integrerar vi både med sociala medier och sökmotorer, där vi specifikt kan marknadsföra de tider som finns tillgängliga i ett specifikt ögonblick,” säger Jonatan Hallenberg, VD för Standbytid.
Företaget påbörjade sin verksamhet i början av 2012, och har idag ett femtontal kliniker i Stockholm anslutna till sig.
Vill locka tandvårdsrädda med bra deals
”I tidigare undersökningar säger sig tjugo procent av Sveriges befolkning avstå från tandvård trots att de känner behov, främst av ekonomiska skäl. Ett av målen med Standbytid är att kraftigt minska den siffran och samtidigt öka lönsamheten för Sveriges tandläkarkliniker” säger Jonatan Hallenberg, VD för Standbytid.
Se aktuella deals, exempelvis prisreducering på en basundersökning från 660 kr till 380 kr på >>> www.standbytid.se