Kliniken som imagebyggare – Del 2: Vägen till en trivsam upplevelse (Vad och Hur)
I den andra delen av Kliniken som imagebyggare listar Dental24 de saker som du, utöver kvalitativ vård, bör tänka igenom innan du börjar bygga om eller ge din klinik sitt efterlängtade facelift. Vi har både tagit in expertråd och talat med en tandläkare som själv har gjort resan.
Varsågod, handfasta tips om faktorerna som bidrar till trogna patienter och nöjda medarbetare.
Vad kännetecknar en framgångsrik klinikförnyelse?
Om man ser patientens första möte och fortsatta relation med din klinik som en resa, så börjar den vanligtvis på din hemsida. Det har därför en avgörande betydelse hur rätt och direkt du lyckas förmedla ditt erbjudande där. Utseendet på din kallelse till patienten bör också vara genomtänkt.
På sin väg till kliniken passerar patienten klinikens omgivningar med husfasader, entré och så vidare. Hur kommer din klinik att samspela med fastigheten i övrigt?
Och vad händer när patienten kliver över din tröskel? Allt från dofter och ljud till färger, inredning, teknik och personalbemötande påverkar patienternas upplevelse. Här har du en jättechans – och en utmaning!
Smile Tandvård – Reception ett arbete från Jubile
Hur börjar jag?
– En nyckel till framgång, som jag sett många bra exempel på, är när kliniken utgår från sina värdeord. När man vet vad man står för och hur man vill uppfattas, blir valen av inventarier och annat så mycket mer självklara och man får en tydlig kompassriktning att följa. Det säger Cedwin och Sara Sandanam, som jobbar med klinikutveckling i företaget Jubile.
Stort, litet eller mittemellan
Man måste inte göra hela ombyggnaden på en gång. Om du har en mindre budget eller vill minimera tiden med störningar kan du ta det i etapper.
– Väntrum/reception och behandlingsrummet är de väsentliga rummen ur patientens synpunkt, säger Cedwin Sandanam. Väntrum och reception är det första intrycket din patient får och bör därför prioriteras. Här kan du också förändra mer för en liten budget och utan större driftstörningar.
Behandlingsrummen är oftast väldiga stökiga med förbrukningsvaror, sladdar och pappersrullar på arbetsbänkarna. Enkel och billig fix är att måla väggar, bunta ihop sladdar, skaffa sorteringsfack eller ett extra väggskåp. Håll rummet inte bara kliniskt rent utan även i bra ordning.
Väntrumsrenovering – ett arbete från Jubile
Rätt ljus skapar lugn…
Många känner oro, även rädsla, inför sin behandling. Satsa på varmvit belysning i väntrum och entré. Du får ett mjukare och mer rogivande ljus om du lyser upp tak, väggar och föremål. Inredning i trä kan bidra ytterligare. För en god arbetsmiljö bör du ha starkare LED-belysning i behandlingsrum och steril.
… ljud och dofter likaså
- Vi har medvetet sett till så att vårt väntrum är helt fritt från stressande telefonsignaler, som ju annars är ganska vanligt att man hör från exempelvis receptionen. Vi installerade redan från början luftslussar med diskreta glasdörrar som förutom ljuden, helt isolerar bort doften från behandlingsrum och steril. Det säger Marcus Dagnelid, klinikchef på Dagnelidskliniken.
Findetalj – Dagnelidkliniken
Folk kommer för det berömda kaffet
– Sverige dricker näst mest kaffe i världen. Det är ett djupt rotat sätt att hälsa varandra välkomna på och som gör att vi kopplar av och trivs. Vi bestämde oss för att inte kompromissa och lät ta fram ett helt eget kaffe.
– Det första man känner när man kommer in genom dörren, är doften av vårt kaffe. Vi berättar i olika kanaler om hur kaffet görs, varifrån det kommer och att vi kan spåra varje kaffeböna till de enskilda plantagerna. Kaffet har blivit så omtyckt – och även omskrivet – att folk som inte är patienter ringer och frågar om de kan titta in bara för att smaka på kaffet, och det låter vi dem göra, säger Marcus Dagnelid.
Steget från att komma in på en utmärkt kopp kaffe och att bli patient är nog inte så långt, kan man gissa.
Kaffe på Dagnelidkliniken
Digitalisering: ökad trygghet genom delaktighet
Att förmedla ett gott omhändertagande redan på hemsidan kan resultera i lugnare och mer motiverade patienter – och bidra till effektivare behandlingar. Plocka gärna in några tacksamma detaljer från väntrummet så att man direkt känner igen sig när man kommer på sitt första besök.
På Dagnelidskliniken och deras dotterkliniker jobbar man med digital röntgen, intraorala kameror och systemkameror vid samtliga av de totalt 27 behandlingsstolar som drivs dagligen. En skärm där patient och tandläkare direkt tillsammans kan titta på röntgenbilderna och lugnt och tryggt diskutera olika behandlingsalternativ finns också tillgängligt. Även avtrycken görs digitalt.
- Avtryck kan kännas otäckt och en del upplever kväljningar. Det slipper man helt genom digitala avtryck. Tack vare att vi har egna tandtekniker i huset, får kunden dessutom tillfälle att träffa den som faktiskt gör deras nya tänder. Man kan även få följa med in i labbet och se hur arbetet går till.
Tandsköterska Sanna Karlsson – Dagnelidkliniken