Kliniketablering: Dagnelidkliniken – familjeföretag i supersnabb expansion
Dental24: På den nybyggda kliniken i Västra Frölunda strax utanför Göteborg pågår redan en omfattande utbyggnad. Kliniken som invigdes i maj 2011 har tio behandlingsrum och utökas i vår med ytterligare åtta. Familjen Dagnelid och deras ca 30 medarbetare satsar stort för att kunna möta den ström av nya patienter som söker sig till kliniken – i genomsnitt 100 nya patienter per månad under snart 3 års tid.
Dagnelidkliniken tar emot sina patienter i en miljö som förmedlar en känsla av lugn och trygghet. Efter utbyggnaden arbetar teamet på 30 personer i 18 högteknologiska behandlingsrum. |
En lycklig kombination
Grunden för satsningen kan sammanfattas med ”Passion och en lycklig kombination”. Två generationer Dagnelid – far Christer, Specialist i oral protetik och mor Eva, Leg. Tandhygienist samt sonen Marcus, Specialist i oral protetik. Tack vare att de kan dela på ansvaret vågade de också satsa stort. De brinner alla för att ge patienten den allra bästa vården och valde att etablera en klinik som genomsyras av stort personligt engagemang. |
Christer Dagnelid har drivit egen klinik sedan 1976 då han övertog Per-Ingvar Brånemarks klinik i en liten källarlokal i Mölndal. Med en passion för yrket och viljan att någon gång driva en stor specialistklinik, växte företaget snabbt från slutet av 90-talet till att vid år 2008 innefatta två kliniker och 35 medarbetare. Med en historik av tre års utnämning som gasellföretag, blev klinikerna uppköpta av en klinikkedja.
Men drivkraften hade gått i arv och sonen Marcus Dagnelid hade egna visioner, där familjens grundvärden och nya idéer skulle förverkligas. År 2011 invigdes därför Dagnelidkliniken i Högsbo där en ny typ av tandvård var målet, med en helt annorlunda upplevelse ur kundperspektiv.
Allt under samma tak med många specialiteter och den senaste tekniken
”Med ett stort team av specialister inom alla tänkbara områden satsar vi på supermodern tandvård”, säger Marcus Dagnelid, VD och klinikchef. ”Vi har stor bredd – nästan som ett Tandsjukhus – med allt ifrån röntgen, kirurgi och psykologi till tandtekniskt lab.
Tillgänglighet och bemötande ledord
Ledstjärnan för Dagnelidkliniken är att varje enskild patient skall bli omhändertagen i en lugn miljö och erbjudas tandvård utifrån sina specifika behov. Patienten får inte bara tillgång till det senaste inom tandvård utan ska också få bästa bemötande med korta väntetider, snabbast möjliga behandling, bästa omhändertagande och vårdkvalitet.
”Det stora inflödet av nya patienter har resulterat i att vi idag har tre receptionister som ansvarar för att ta emot våra patienter, sköter tidsbokningar och inte minst hanterar alla nya förfrågningar”, berättar Marcus Dagnelid.
”För mig är ett gott bemötande ledstjärnan för vår verksamhet. Det gäller att alltid lyssna på patientens behov och vara personlig. Hela vår verksamhet ska präglas av omtanke och värme. Det ska vara mysigt att komma hit så att även tandvårdsrädda ska kunna känna sig trygga och avslappnade inför behandlingen”, berättar Christer Dagnelid.
Hemsidan navet för patientrekrytering
Dagnelidkliniken satsar mycket på att uppdatera och utveckla sin hemsida. Rekommendationer från andra patienter är fortfarande viktiga men sökningar på internet ökar hela tiden. Dagens patienter är mer ombytliga och många vill ha både en eller flera ”second opinions”.
”I kliniken arbetar två personer på heltid med frågor som berör marknadsföring, medieanalys och kundnöjdhetsfaktorer. Hos oss skall patienten få en upplevelse av att vara kund eller gäst, med våra sammanlagt 2000 kvadratmeter näst intill en spa-känsla”, berättar Marcus Dagnelid.
Kapar Folktandvårdens långa köer
Dagnelidkliniken har en servicenivå med flexibla öppettider och korta ledtider för alla typer av behandlingar. När akutmottagningarna inte kan erbjuda några behandlingstider, t ex inför stora helger, har många patienter hittat Dagnelidkliniken och fått hjälp.
Långa remisstider inom offentliga sektorn har också inneburit att många patienter lämnat sina köer och sökt kliniken för specialistbehandlingar av olika slag.
Tandvårdsrädda söker lugn och trygghet
Dagnelidkliniken har också ett team av tandläkare och legitimerade psykologer som kan erbjuda smärtfri behandling och bota tandvårdsfobi och tandläkarskräck.
”Det är viktigt för att oss att kunna förmedla en känsla av lugn och trygghet. Allt fler patienter kontaktar oss för att vi erbjuder smärtfri behandling. Med moderna metoder för bedövning, samtalsterapi och en kundfokuserad inställning har vi verkligen lyckats att bemöta rädslan hos många” säger Christer Dagnelid.
Eget utbildningscenter samt forskning och produktutveckling
Dagnelids stora intresse för utbildning innebär att man också satsat på toppmoderna kurslokaler och utrustning för livekirurgi och Webinars. Tandläkare från hela världen kommer till kliniken för att vidareutbilda sig på det senaste inom modern tandvård. Kliniken har också anställt en egen AV-tekniker som ser till att all teknik fungerar optimalt.
Kliniken bedriver tillsammans med flera samarbetspartners både forskning och produktutveckling, något som också höjer statusen på diagnostik och behandlingar.
”Som nybliven specialist i oral protetik och klinikchef var det en dröm som gick i uppfyllelse när vi bestämde oss för att satsa på en egen klinik. Ännu är vi bara i början på en spännande resa. Nästa steg är ett eget forskningscenter som vi planerar att öppna inom 1-2 år”, avslutar Marcus Dagnelid.
/Gunilla Ekholtz
Skribent
gunilla@ekholtz.se
0766-452919