Kommunikation – en ädel konst
Det finns många sätt att kommunicera på, inte minst nu för tiden. Bäst fungerar kommunikation öga mot öga men det är ju inte alltid man har möjlighet till det. Faktum är att det kanske inte heller är det mest vanliga eller mest kostnadseffektiva sättet att kommunicera.
Kommunikation är ju en process för att överföra information från en punkt till en annan. Vanligtvis ses kommunikation som en tvåvägsprocess där det sker ett utbyte av tankar, åsikter eller information, oavsett om det sker via tal, skrift eller tecken. |
Hur uppstår kommunikation?
Nu för tiden blir det allt vanligar att kommunikationen startar elektroniskt via nätet, kanske i något socialt media eller på någon hemsida. Fysiska möten brukar ofta föregås och följas upp av en hel del elektronisk kommunikation (telekommunikation) i form av telefon, sms, mejl, artiklar, publikationer, etc.
Varför är vi då så dåliga på att hantera elektronisk kommunikation?
Ironiskt nog är det förmodligen telekombolagen som är sämst på att hantera elektronisk kommunikation. Det vet alla som någon gång har försökt mejla eller ringa till t.ex. Telia eller något annat telekombolag. Men så kommer också dessa bolag lågt i olika kundnöjdhetsmätningar. Det som man kan lära av detta är att om man vill ha ett bra bemötande (service) så bör man snarare vara bra på att kommunicera via dessa kanaler. |
Andra kommunikationskanaler
Ett annat sätt att kommunicera är via olika media. Tyvärr blir det inte alltid så positivt när journalister nitiskt granskar något, men det är ju deras jobb. Ett exempel på detta är när tandvården granskades av Göteborgs Posten under Odontologiska riksstämman förra hösten.
Om vi nu känner till allt detta, varför är vi inte bättre på att kommunicera? Antagligen handlar det mest om vilja och att prioritera vårt sätt att kommunicera.
Ett annat sätt är att bara tiga och ”sitta stilla i båten” och lyssna på vad som sägs i debatten. Denna taktik är knappast framgångsrik om man själv vill komma till tals, åstadkomma en förändring eller förbättring.
Satsa på egna kommunikationskanaler
Satsa på sådant som du kan kontrollera och påverka själv. Hemsidan är navet och samtidigt grunden till detta. Det är här man hittar all information publicerad på det sätt du själv vill att det skall se ut.
Komplettera sedan med sådant som driver trafik till hemsidan såsom Facebook, nyhetsbrev, länkar från andra hemsidor, banners (annonser), sökmotorer/portaler (register), etc.
Missa inte en av den viktigaste källan till mer trafik nämligen dela-funktionen med olika symboler som Facebook, mejl, etc. (se längst ner på denna sida). Detta ger viral spridning, d v s dagens ”mun till öra” funktion.
Lycka till!
Per Ahlberg
Webbentreprenör och grundare till Dental24