Koningsbacke Tandvårdscenter låter inte stress gå ut över vårdkvalitet
Efter flera framgångsrika klinikprojekt lever Marcus Dagnelid idag med en annorlunda vårdfilosofi. Inte längre fokus på tillväxt, volym och effektivitet. I stället: välkomnande varm känsla, småskalighet, lugnt tempo, passionerade medarbetare och patientkärlek. Dental24 har besökt familjen Dagnelids senaste projekt: Specialistkliniken Koningsbacke Tandvårdscenter.
Anders Rohlin, tandläkare, Elaine Karlsson, tandhygienist och Marcus Dagnelid, specialisttandläkare.
Specialisttandläkare Marcus Dagnelid har tillsammans med familjen varit involverad i flera stora projekt. Hans far Christer Dagnelid förvärvade 1976 den ursprungliga Brånemarkskliniken som professor Per ingvar Brånemark byggt i privat regi 1967. Med flytt till ny klinik i Mölndals centrum 1996, så växte det från centrala Mölndal till att bli en mindre kedja i Göteborg med cirka 35 medarbetare. Verksamheten såldes till Colosseum år 2008, men hos familjen fanns en önskan och drivkraft att utveckla tandvården ett steg längre.
Nästa stora projekt var att bygga upp en modern klinik från grunden. Med bara golv och tak kvar i en lokal i Högsbo, skapades 2010 en stor specialistverksamhet med unik design och tänk. Kliniken blev snabbt känd för hur man utmanade gamla sanningar i både hur tandvård bedrivs, och kommuniceras i marknadsföring. Den utvecklades till tre kliniker, dental lab och utbildningscenter, och såldes så småningom till Oris Dental 2021.
– Jag ångrar ingenting. Jag har haft fantastisk roligt längs vägen. Men jag kan villigt erkänna att den fasen är avslutad.
Entreprenörskap har alltid tilltalat Marcus Dagnelid. Men efter försäljningen 2021 hade något hänt. Yrket kändes inte längre lika roligt och utmanande. Vänner och kollegor sa att han ibland kunde vara svår att nå. Hade stressen och ansvaret gjort att han inte längre hade tid med människor? Han började tänka på hur han egentligen jobbade.
Längs resan hade Marcus yngre bror Niclas anslutit, där han i de stora verksamheterna tagit hand om ekonomisk drift- och personal. Inombords hade det hos honom vuxit fram tankar på en ny slags klinik. Mindre storlek men med mer kompetens. Även om Marcus valt att ta en paus från det kliniska arbetet och ägnade sig åt andra idéer, kände han att initiativet nu låg hos honom. Sommaren 2024 stod en ny verksamhet klar i Kungsbacka där Niclas tillsammans med ett gäng kollegor slog upp dörrarna till en ny klinik och ett nytt liv på samma gång.
När Dental24 möter de båda på kliniken Koningsbacke Tandvårdscenter, är de åter nöjda yrkesmän.
– Jag har fått tillbaka suget igen. Känslan av att ”detta är en del av mitt kall”, säger Marcus Dagnelid.
– Vi kompletterar varandra på ett unikt sätt som bröder. Våra styrkor och svagheter känner vi väl vi detta lag, och det finns ingen prestige i att släppa kontrollen i olika beslut eller uppgifter, säger Niclas Dagnelid. Vi båda har kommit till en fas i livet där vardagen med familj och vänner skall fungera i symbios med en passionerad yrkesdag.
Anders Rohlin, Marcus Dagnelid och Pelle Pettersson. Två specialister och en förhoppningsvis blivande. Att tandläkarna enkelt och informellt kan träffas och samtala spontant under dagen fyller en viktig funktion på Koningsbacke Tandvårdscenter.
Även om kliniken och dess medarbetare drivs av nytänkande både när det gäller behandlingsmetoder och teknik, slås man som besökare främst av den ombonade och varma känslan som infinner sig när man kommer in i kliniken. Det är en väldigt mysig liten klinik som ger känsla av omsorg och kärlek till patienten.
– Det som byggts här är väldigt personligt. Personlig konst från patienter längs med åren. Inredning som ett fint vardagsrum och en materialstandard som är jättehög. Färre människor, men väldigt mycket specialister. Man är nära varandra. Det är inte 1600 kvadratmeter, där jag måste gå långa sträckor för att nå någon, säger Marcus.
Koningsbacke Tandvårdscenters fokus är specialistvård. Kliniken har knutit till sig många olika specialister t.ex. inom oral kirurgi, parodontologi, ortodonti och radiologi. Två av dem är Marcus egen far Christer samt Pelle Pettersson, som liksom Marcus är specialister i oral protetik. Vissa är mer eller mindre permanenta, andra kommer efter behov.
– Specialister vill helst jobba med andra specialister. Då mår de som bäst. Då känner man att alla har samma mentalitet mot patienten. Det lyfter nivån till det högsta. Och vi är nära varandra. Vi behöver inte springa tio rum bort för att få uppmärksamhet, vi samkonsulterar lugnt och skönt.
– Alla är inte här varje dag. De kommer efter behov. Men vi vill att patienten får känslan av att allt kan lösas hos oss.
Medarbetaren allmäntandläkare Anders Rohlin, fyller i:
– Om jag har jag en fråga till en specialist, går jag två steg över till Marcus rum och frågar honom. Det upplever patienterna som väldigt positivt, att man får svar direkt.
– Det var det jag lockades av när jag började här. Vi har allt i huset. Om inte jag eller Marcus kan svara på det, kan alltid någon annan kollega konsulteras. När mina kompisar på Folktandvården vill ha svar från en specialist, så skickar de en remiss. Då kommer kanske ett svar efter ett antal månader. Patienterna uppskattar att det går fort hos oss.
Vid en närmare granskning syns en del ovanliga detaljer i design och planering. Behandlingsstolarna är valda med omsorg. De kan enkelt justeras till att fungera som en vanlig stol. Patienten sitter då upprätt mot tandläkaren, i stället för att ligga ned raklång och prata till tandläkaren underifrån, i underläge.
– Vi har testat många saker under årens lopp, vi vet vad som fungerar allra bäst, säger Niclas Dagnelid.
Tandsköterskorna Lena Lindgren och Carleen Francisco tycks trivas på på Koningsbacke Tandvårdscenter.
En annan ovanlig detalj är klinikens sterilrum, som förlagts längst bort i kliniken. Inte nära receptionen som är brukligt.
– Varför skall man ha rengöring av instrument där kunder sitter? För mig är det helt fel.
-Sköterskan skall då skifta mellan att blidka tandläkaren, göra sitt jobb, sterilisera instrumenten och svara i telefon samtidigt. Det skapar en ganska uppstressad situation. Patient och kund skall väl inte titta på det? En stressad sköterska, som springer in och ut med handskar på sig, för att svara i telefon.
Det och mycket annat handlar om bemötande. Det gäller att undvika den kalla känslan av vårdinstitution, förklarar Anders Rohlin:
– Patienter som kommer på remiss hit är ofta lite rädda. De vet att de har många problem i munnen. Deras ordinarie tandläkare kunde kanske inte bota dem. Ibland kommer de kanske från specialistmottagningar som ser ut som sjukhus. Där känns det som om de skall bli behandlade för en mycket värre sjukdom. Här är det avslappnat, mysigt. Det känns inte så allvarligt när de kommer hit.
Det är en svår balansgång mellan att driva sin klinik professionellt och att ge patienterna bästa möjliga vård. Många tandläkare är idag stressade över sin situation. De kan inte ge patienterna den tid de skulle behöva. De slits mellan administrativa krav och patientens krav. De tycker inte det är roligt att gå till jobbet på måndag morgon. Ytterst går detta ut över patienten.
– Ofta är tandläkaren forcerad, kommer in stressad, med munskyddet och handskar på, redo att gräva i munnen, hälsar inte riktigt på patienten och låter sköterskan ta över röntgenbilderna. Det kanske blir jättehög debitering. Men man är inte så nöjd med besöket efteråt.
– Hur tror du patienten känner om man i stället börjar med att ta i hand, försöker ta reda på hur det kom sig att patienten sökte hit? Vilka känslor patienten bär på? Vad det är patienten vill att vi hjälper den med?
Humant arbetstempo och engagerade medarbetare. Det är två viktiga beståndsdelar i konceptet Koningsbacke Tandvårdscenter. Det skall få ta tid. Medarbetare skall ha ett genuint intresse – ja en djup passion – för yrket.
– Huvudsyftet är inte att skapa maximala vinster. Vi gör det vi brinner för. Vi älskar patienterna. Vad är patientkärlek? En del är att locka till sig människor som genuint gillar att ha patienter i stolen, fortsätter Marcus.
– Människor gillar möten med människor. Ekonomin, den kommer liksom automatiskt. Om du behandlar människor på ett bra sätt, då är de villiga att betala för tjänsten.
Koningsbacke Tandvårdscenter ligger beläget i centrala Kungsbacka.
Ganska mycket är psykologi, ganska lite är manuellt, förklarar Marcus. När man har jobbat väldigt länge, kommer det manuella av rutin. Man är ganska bekväm i många situationer. Det sitter i ryggmärgen. Däremot är det hela tiden nya människor man träffar.
– Det är ju spännande! Vad är det för person jag har framför mig? Kan jag skapa en emotionell koppling? Att se glädjen – det är det som gör att jag fortfarande tycker det är roligt att jobba med det här. När det blir opersonligt, så bygger det stress. Man går till jobbet på måndag morgon, och det är inte så roligt. Men det måste det ju vara!
Koningsbacke Tandvårdscenter arrangerar även utbildningar och föreläsningar i egna lokaler.
FAKTA FAMILJEN DAGNELID
Familjen Dagnelid har drivit – och driver fortfarande – flera företag inom till tandvården.
Marcus far Christer Dagnelid arbetade nära Per-Ingvar Brånemark, och blev tidigt en auktoritet på implantat. Verksamheten började i en källarlokal i Mölndal med två behandlingsstolar. Där arbetade frun Eva som är tandhygienist.
I takt med att implantat blev en etablerad behandlingsmetod, skalades verksamheten upp. Kliniken växte till många behandlingsrum och en modern föreläsningssal. Man utökade med fler kliniker. Som mest hade man 16 behandlingsrum. Verksamheten såldes till Colosseum 2010.
Längtan efter nya utmaningar fick familjen att satsa igen. Marcus var nu färdig specialist. Den här gången byggde de upp en tandvårdsklinik från grunden i Göteborgsförorten Högsbo. Byggnaden fick byggas ut flera gånger under åren. Till slut hade den 18 behandlingsrum på 1700 kvadratmeter, med spa, tandtekniskt lab och föreläsningssalar. I verksamheten ingick flera andra kliniker. 2021 såldes allt till Oris Dental.
2024 invigdes nya satsningen Koningsbacke Tandvårdscenter. Niclas Dagnelid är grundaren och VD. I samma hus har man fler lokaler där egna utbildningar arrangeras och föreläsningar hålls. Marcus driver vid sidan om det kliniska arbetet ett Business Intelligence företag för tandläkare, Knowyn – Know Your Numbers. Idag används det över hela Norden av tusentals tandläkare, allt från den minsta av kliniker till stora tandvårdskedjor