Michael Braian: Fel att prata om AI för tandvård
Tandläkaren och tandteknikern Michael Braian har alltid haft ett starkt intresse för teknik och teknisk utveckling. Att prata om AI inom tandvård är egentligen fel perspektiv, menar Braian. AI kommer att påverka allt och alla i framtiden.
Braian tar varje chans att använda och testa nya AI-tillämpningar. Sedan två år tillbaka arbetar han med att utveckla egna tillämpningar.
AI, för Braian, är kanske den mest revolutionerande uppfinningen i mänsklighetens historia. Perspektiven är svindlande. Redskapen är såpass potentiella och så kraftfulla, att de förmodligen kommer att omforma vilket yrke vi än jobbar med. Teknikerna blir hela tiden bättre.
– De AI-system vi ser idag är de mest korkade vi någonsin sett. AI-system kommer bara att bli mer och mer intelligenta.
– Det spelar ingen roll om du är skogshuggare eller tandhygienist. Det är så kraftfulla system som kommer nu, att det kommer att ändra på allting. Det kan komma en tid där människan gör 30 procent av arbetet och AI gör 70 procent.
Tandvården är inte det första område som AI kommer att revolutionera, spår Braian. Andra yrken är mer tacksamma att förbättra eller rationalisera.
– Hur det kommer att påverka tandvården, i vilken form det kommer att påverka tandvården och när det kommer att påverka tandvården: det är bara en fråga om fantasi. Jag vet inte.
Braian börjar sin prognos från patientens perspektiv. Den första frågan som alla inom tandvården bör ställa sig är: Vad kan AI göra för tandvårdspatienten?
– Många patienter tycker att det är dyrt. Många tycker det är läskigt att gå till tandläkaren. En del tycker att det är svårtillgängligt. Det är bara de stora städerna som har gott om tandläkare. Så från ett patientperspektiv så tror jag att patienterna vill hitta bra tandläkare till lägsta möjliga pris.
Patienten skall kunna plocka upp sin telefon och säga: ”Jag har ont i en tand – hitta en lämplig tandläkare till mig. Till så lågt pris som möjligt.”
– Det är ungefär som att googla runt idag, fast AI-systemet gör det åt dig.
Förmodligen blir det möjligt för patienten att ta en bild av en tand som gör ont och ladda upp till ett AI-system. Där analyseras vad som kan göras, baserat på bilden. Patienten får en primärdiagnos, information om priser för behandling, tips på tandläkare samt lediga tider hos de samma.
– Vad gäller rädslan för smärta, tror jag inte att AI skulle kunna göra något annat än att lugna patienten. Det är också svårt att kunna förutsäga priserna för patienten.
Det är troligt att AI-utvecklingen medför att personal sägs upp på större kliniker. Sådana besparingar i lönekostnader skulle i så fall gå till vinst åt ägarna, snarare än lägre priser för patienterna, spår Braian, men tillägger att det är svårt att veta.
– De närmsta fem till tio åren skulle det nog vara ungefär som det är nu.
Ett moment som snart kan komma att ersättas är diktering. Ett AI-system kan – med patientens tillåtelse – spela in det som sägs i behandlingsrummet. Innan patienten lämnat mottagningen har AI-systemet spelat in, sammanfattat och registrerat en daganteckning.
– Så slipper du att göra det. Det blir säkert bättre dokumentation, för ibland pratar man om jättemycket saker som inte kommer ned i daganteckningen.
Kanske kommer AI-utvecklingen moment för moment. Förmodligen kommer utvecklarna att rikta in sig på moment som uppfattas som byråkratiska, trista, formella eller onödiga.
– Kanske en AI-kundtjänst? Kanske bättre chat-botar på hemsidan?
Vad gäller behandling och vård, är det troligt att vi får se AI system i programvarorna i scannrarna, så att de går snabbare och blir ännu bättre. Det är också troligt med AI-system som bättre kan diagnosticera röntgen. Systemen kommer att göra fler avgörande observationer, såsom att notera slemhinneförändringar.
– AI kan hjälpa dig att ta det bästa beslutet om en viss tand, om AI-systemet får tillgång till viss information om dig; ett fotografi på dig eller en röntgenbild. Det blir som att ha en professor inne hos dig, som har all kunskap som går att få.
I ett längre perspektiv är det troligt att tandvården utvecklar egna s.k. agenter: AI-system med en specialiserad kompetens.
– De stora aktörerna inom AI håller på att skapa system som gör det enklare att skapa AI-agenter. Ett exempel skulle kunna vara en agent som är specialiserad på enbart röntgen.
– Den kan det och inget annat. Den har matats med all tillgänglig data och utvecklats och testats av en radiolog. Tandläkaren får den bästa tänkbara assistenten för röntgen.
I ett längre perspektiv kan olika AI-agenter samarbeta. Utöver agenten för röntgen vore det logiskt med agenter för exempelvis parodontologi och för klinisk behandling. Agenterna kan samarbeta, och övervakas av andra agenter.
– AI-system kan analysera, se och höra. De har lärt sig att kommunicera med människor.