Myten om den slarviga sköterskan
Det finns många historier och anekdoter om de mytologiska sjuksköterskorna ”Nurse A” och ”Nurse B” ute på nätet. En är främst ambitiös, en är främst patientens vän. En är nitisk, en är kanske lite slarvig. En av dem löper större risk att drabbas av utbrändhet och hjärtbesvär.
Den som söker på ”Nurse A Nurse B” i de vanliga sociala medierna, får upp mängder av fyndiga och roliga inlägg. I ett av dem säger en kvinna – uppenbarligen sköterska – så här:
– Idag på mitt pass jobbade jag med två typ A som bara inte matchar mig. Och det är svårt för mig att arbeta så. Jag är bara lugn och cool. Spelar ingen roll vad det är, jag gör det. Men de andra två är bara högeffektiva och oroliga. Allt är ett stort problem för dem. Jag kan inte jobba så. Det stressar ut mig. Min stackars hjärna blir stressad och orolig. Så jag var tvungen att gå ut på en promenad. Och nu lägger jag min rast på att se på solnedgången, avslutar sköterskan med ett stort leende.
Många skrönor på nätet
Det finns ingen riktig akademisk studie – vad vi kunde hitta – som klart definierar en Nurse A och en Nurse B. Det är på ”University of TikTok” som teorierna finns. Efter lite research på TikTok, Facebook och Reddit fann vi följande.
Nurse A är en uppgiftsorienterad syrra. Hon arbetar ofta efter en inre ”att göra”–lista och vet hur mycket tid varje uppgift skall ta. Hon planerar raster och måltider efter sitt arbetsschema. Hon får ofta beröm för sitt sinne för organisation.
Nurse B fokuserar mer på de interpersonella aspekterna av arbetet. Hon är den som vill ”jobba med människor”. Fokus är på patienternas behov. Patienten går före uppgiften. Hon tenderar att ta arbetsdagen som den kommer.
Schemat skall följas i alla lägen
Det är därför Nurse A nästan aldrig är försenad till jobbet. När arbetsdagen är slut, är hon ute på minuten. Nurse B däremot har rykte om sig att ofta komma sent. Det kan bero på att hon stannat och pratat med alla hon mötte i omklädningsrummet, i korridoren och på parkeringsplatsen. Hon tycker inte att det är en stor sak att jobba över en halvtimme eller så. Det är framför allt patienterna är intresserad av. Nurse B lär sig snabbt deras namn och ofta deras livshistoria. Nurse A hälsar artigt på patienter, men tilltalar inte patienterna mycket utöver det. När Nurse A tar in patienten i behandlingsrummet på utsatt tid – även om tandläkaren är försenad – så är det för att schemat skall följas. Nurse B låter patienten sitta i det behagliga väntrummet, tills tandläkaren är redo.
Skall fram till varje pris
Om det är stökigt någonstans, då får ofta Nurse B skulden. Nurse A ställer nämligen alltid tillbaka all utrustning på sin plats och lämnar inte arbetsytan skräpig. Nurse B kan vänta med att städa, när något annat dyker upp annat, eller bara glömma av det.
Hittar snart provet
Nurse A är ihärdig. Hon försöker med en klurig uppgift 15 gånger. Nurse B kan ge upp efter tre försök, och tycka att det inte är hennes dag. Nurse A samlar in allt som skall sändas till labbet direkt, även om det inte skall skickas in förrän i slutet av skiftet. Nurse B tenderar att göra det i sista sekunden. Eller som en influenser uttryckte det: ”Hittar snart provet, som skulle varit framme för en timme sedan”.
Lite mer skämtsamma omdömen om Nurse A är att de gärna tvättar tangentbord med tandborste och spritar stolar de skall sitta i. En influencer jämförde typ A-sköterskan med Nurse Ratched, den obehagliga sköterskan i filmen Gökboet. Typ B-sköterskan, å sin sida, kan öppna en steril förpackning genom att bita upp plastemballaget.
A och B-typer
Någonstans tycks det ha att göra med teorin om A-typer och B-typer. Det är en hypotes som togs fram av två amerikanska hjärtläkare på 1950-talet. De fann att vissa beteenden oftare förekom bland hjärtkärl-patienter. De var oftare tävlingsinriktade, väl organiserade, ambitiösa, rastlösa, ofta aggressiva samt medvetna om tid. De blev typ A-patienter. Deras motsats – typ B – var avslappnade, inkännande, mindre neurotiska och mindre irritabla. Människor av typ – B löpte mindre risk för hjärtkärlsjukdomar.
Självförhärligande
Det finns få seriösa studier om tandsköterskors eller sjuksköterskors typbeteende. En amerikansk från 2009, fann att den största skillnaden mellan typerna, var att typ A-sköterskorna var mer självförhärligande. Typ A sköterskor beskrev sig själva som ”I’m beautiful”, ”a business expert”, ”talented”, ”ambitious”, ”go-getter,” eller ”an important person.” De framhävde ofta sina formella titlar: ”administrator”, ”department head”, ”coordinator” eller ”manager”. Typ B-sköterskor betecknade sig själva kort och gott som ”good nurse” eller ”good worker”. Vilken typ som egentligen var bäst, diskuterades inte. Studen pekade på att typ A är mer benägen till hjärtbesvär och utbrändhet.
Tankar om att byta jobb
En kanadensisk studie från 1991, fann att typ A sköterskor var mer engagerade jobbet, att de ansträngde sig mer och hade lägre frånvaro. Samtidigt upplevde de oftare arbetsrelaterad stress, otydlighet i yrkesrollen, konflikter, hög arbetsbelastning och hade ofta tankar på att byta arbetsplats.
Johanna Ene. tandsköterska
De flesta sådana här typ-beskrivningar går egentligen inte att bevisa. Social media har rollen som en komiker. Man skrattar igenkännande, men det skulle inte hålla i en rättegång. Johanna Ene, tandsköterska och krönikör på Dental24, är skeptisk. Teorierna om typ A och typ B -sköterskor stämmer inte med den verklighet hon känner som tandsköterska. ”Bullshit” är det spontana omdömet.
– Det är rolig läsning, och det skulle kunna vara ett kul diskussionsämne. Men det stämmer inte med verkligheten. Jag tror inte att det är så enkelt som att man är antingen det ena eller det andra.
– Det påminner om boken ”Omgiven av idioter” som hade färgkoder på olika människotyper. Vi människor tycker om att kategorisera andra människor. Många blir obekväma när det inte går att placera en människa i ett fack. Det finns lite av det mesta i oss alla, men ingen är fullt ut det ena eller det andra.
Forskarna tycks vara överens med bloggare, influencers på en punkt: Ingen typ är mer önskvärd eller bättre. Det idealiska är att ha en mottagning med ett jämt antal A och B-typer i personalen. Eller att som individ vara lite av varje.