Ny app ska underlätta vårdkontakter
Att boka tider, se de senaste provsvaren och även få hjälp att hitta till mottagningen är funktioner i en ny app till mobiltelefoner som vårdgivaren Spectrum Health i Michigan, USA, vill erbjuda sina patienter.
Vårdgivaren har gett företaget InterSystems Corporation uppdraget att ta fram en app till mobiltelefoner som ger patienterna tillgång till uppgifter i den egna journalen via vårdgivarens patientportal. Tanken är enligt nyhetstjänsten Healthcare IT News att öka engagemanget mellan patient och läkare i deras kontakter.
I dag kan patienterna använda portalen för att boka tider, betala räkningar, se undersökningsresultat, få sammanfattningar och ta emot meddelanden.
Utöver detta ska appen dessutom göra det möjligt för patienterna att få se väntetider vid vårdgivarens fem olika enheter, hitta telefonnummer, adresser och kartor för att hitta till olika mottagningar, hitta en läkare och även kontrollera symtom, enligt nyhetstjänsten.
Källa: IT i Vården