Nya grepp ska få unga till tandläkaren
Nu drar Försäkringskassan igång en kampanj för att informera ungdomar om tandvårdsbidraget. Men kritiker tycker att kampanjen går över gränsen för vad en statlig myndighet ska göra.
– Vi vill berätta för unga att det finns ett tandvårdsbidrag. Samtidigt får de en känsla för hur mycket det är värt, säger Inger Dunér, informationsdirektör på Försäkringskassan.
I åldersgruppen 20 – 29 år besöker man tandläkaren mindre regelbundet jämfört med övriga åldersgrupper. Kampanjen syftar till att öka kunskapen om att tandläkarbesöket är subventionerat. Cirka 30 företag och organisationer har skänkt värdecheckar på 300 kronor till ett sammanlagt värde av över en miljon kronor som ungdomarna har chans att få om de går in på www.300kr.se
– Detta är ett nytt och lite annorlunda sätt att nå unga jämfört med traditionell information. Budskapet vi vill förmedla är att det är viktigt för tandhälsan att ungdomar regelbundet går till tandläkaren, säger Inger Dunér.
Men redan höjs kritiska röster mot kampanjen. Tandvårdscheckar lottas ut var tionde minut under fyra dagar hos ett antal företag: klädbutiker, optiker, mataffärer och – Operan!
Om en statlig myndighet samarbetar med ett urval privata företag snedvrids konkurrensen, menar kritiker. Det kan inte vara en myndighets uppgift att hjälpa privata näringsidkare att locka fler kunder.
Kampanjen pågår under perioden 16-23 oktober och kommer att synas bland annat via banners på webbsajter. Den 20 oktober börjar värdecheckar släppas på www.300kr.se.