Problemfri IT i praktiken
IT: Rätt IT-stöd förenklar vardagen! Det tog tandläkare Håkan Dewill och teamet på Tandvårdsgruppen i Kungälv fasta på i samband klinikflytten. De satsade och fick ett system som både ger god kontroll och mer tid för patienter och fritid.
Med en helhetslösning från en och samma leverantör – datorer, program för patientjournaler, ekonomi och support samt ett program för integrering av röntgen fick man de hjälpmedel man behövde. Nu är kliniken helt digitaliserad. Avtalet om back-up från leverantören är en av lösningarna som förändrat tillvaron för Håkan och hans medarbetare.
”Tidigare fick vi ta back-up på diskar efter arbetsdagens slut. Nu sköts det automatiskt under natten och jag kan gå hem efter arbetet istället för att sätta mig och spara anteckningar. Informationen sparas och jag vet var den är. Det skapar trygghet”, framhåller Håkan Dewill.
”Numera lever vi helt papperslöst. Remissvaren scannas in och recept och remisser skickas elektroniskt samtidigt som det automatiskt görs en anteckning i patientens journal.”
”Idag klarar man sig inte utan bra stödsystem, anser Håkan. Förutom klinikens löpande journalanteckningar krävs omfattande rapportering till myndigheter, kvalitetssystem och statistik.”
”Vi har valt en leverantör för hela nätverket men det finns förstås andra lösningar. Risken med flera kan dock vara att programleverantören skyller på hårdvaruleverantören och vice versa”, säger Håkan.
”Tack vare integreringen har vi nu digital röntgen, inkl panoramaröntgen, vilket inneburit en värdefull miljövinst för båda patienter och personal. Nu slipper vi vätskor och många tidsödande moment i vardagen”, avslutar Håkan Dewill.
Fotnot: Tandvårdsgruppen i Kungälv samarbetar använder ALMASOFT AB, som har arbetat med programutveckling för svensk privattandvård sedan 1988.