Inför Riksstämman och Swedental: Har mässorna en framtid?
Har mässan en framtid? Ingen vet med säkerhet. Många har invändningar mot dem. Men alla tycks vara ense om att mässorna i grund och botten behövs.
Många tycker att mässorna inte riktigt är som förr. Men vems är felet? Kanske är det besökarnas fel – besökare som kräver gratis varuprover, godis och souvenirer? Som egentligen bara är där att få en trevlig dag med arbetskamraterna? Eller är det utställarans fel som bara sitter i sina montrar, utan att engagera besökarna? Eller kanske är det mässarrangörernas fel, som med hutlösa priser, gör mässan oekonomisk. Eller beror det på de dåliga tiderna? Eller kanske på att tidsandan förändrats?
Den norska mässan Nordental äger rum varje år i vecka 44. Mässan är en del av Den Norske Tannlegeforenings landsmöte. Uppslutningen av norska tandläkare är stor. Flera utställare är på plats, men det sker utan samarbete med en dentalleverantörers förening.
Katrin Andersen, Norwegian Promotion Group AS är projektledare för Nordental, på uppdrag av Den Norske Tannlegeforening.
– Vi jobbar väldigt tätt med Den Norske Tannlegeforening både om utställningen och fackdelen och det är kanske en av fördelarna vi har.
Det blir en stor fin mässa med runt 100 utställare. Vi räknar med att 1200 tandläkare kommer.
Nordental har haft ett ganska stabilt antal utställare under flera år. Efter Covid har Nordental återhämtat sig. Även i Norge spår många om mässornas död, men Andersen håller inte med om det.
– Jag tror att folk har behov av möten, och det gäller alla branscher. Vi ser samma utveckling inom andra mässor i olika branscher.
Framtidens mässor kommer att ha mer deltagande aktiviteter för besökaren, tror Andersen.
– Jag tror att besökarna måste få göra saker, prova saker, istället för att bara titta på saker eller få broschyrer. Utställarna vill ha kontakt med besökarna. Man vill komma närmare dem. Det tror jag kommer att ändras.
Det är också viktigt att mässan blir en mässa för alla yrkesgrupper, inte bara tandläkarna.
– Alla som jobbar på en tandvårdsklinik har en påverkanskraft, om de får information. Det är inte bara tandläkare som bestämmer vilka produkter som skall köpas in. Det är jag helt säker på.
En sak som förändrats mot tidigare, är hanteringen av varuprover.
– Förr stod alla och delade ut saker hela tiden till alla. Det har man blivit mycket mer restriktiv med. Man måste göra något för att få varuprover idag. Jag tror att utställarna har börjat tänka lite mer ekonomiskt, och väljer att dra in på gratis varuprover.
Andersen har själv besökt Swedental i Sverige. Den svenska mässan är ganska lik den norska. Upplägget är det samma och det är ungefär samma utställare.
– När det inte stod ”tandläkare” på min namnskylt så var inte utställarna så intresserade av att prata med mig. Så det är kanske är annorlunda om man är en fackperson.
Sten Lagerstedt, grundare av företaget Dentman, är ett välkänt ansikte på tandvårdens mässor och evenemang. Lagerstedt och Dentman har ställt ut nästan överallt under många, många år. Han har sett att mässorna får färre och färre besökare.
– Det har inget med Covid att göra, det började redan före. Mässor över världen får färre och färre besökare.
Flera dentalmässor runt om i världen – i New York, Chicago, Köpenhamn och Paris – har lagts ned eller är på fallrepet.
– Den enda mässa som jag upplever inte ha backat, det är IDS-mässan i Köln. Den blir bara större och större för varje år som går. Den är ju fullständigt vansinnig! Man hinner ju inte med mässans golv på en vecka! Den är så gigantisk stor.
En stor orsak till krisen är de höga kostnaderna för utställarna. Det är inget unikt för tandvården.
– Kostnaderna för att ställa ut har skenat. Du kan ju titta på andra branscher. Jag har en vän som sysslar med klockor. De har en mässa i Basel. Den har minskat högst väsentligt. Företaget Swatch hade ett helt kvarter tidigare. De är inte ens med på längre. Mässgolvet har blivit för dyrt.
Behovet att träffa kunder finns kvar. Ju mer det digitala tar över, desto mer tycks kunder och besökare uppskatta det personliga mötet.
– Vi är ju så små. Den personliga kontakten betyder jättemycket för oss. Och jag gissar att det betyder lika mycket för våra kunder att ha den här personliga kontakten. Vi försöker vara med över allt där vi kan.
Ytterst handlar mässan om att ge besökarna inspiration och uppleva något. Utställare har mycket att lära på den punkten, anser Lagerstedt. Utställare på Swedental skulle kunna vara bättre på att ge mässbesökare uppmärksamhet.
– Var aktiv! Sitt inte på stolen! Ställ frågor! I USA är de som jobbar i monter helt fantastiska. De kontaktar varenda en som går förbi. Det gör ju inte vi i Europa på samma sätt. Så borde det vara!
Att åka på Riksstämman och Swedental är en självklarhet. Det anser Mats Holme, ordförande för Föreningen Svensk Dentalhandel (FSD). Holme är entusiastisk inför årets mässa, som återvänder till kombinationen av leverantörers mässa och vetenskapligt program. Det är den kombinationen som gör tandvårdens stämma unik.
– Nu i år har vi fler utställare än någonsin. Inte den största ytan, men många utställare. Vi fyller utställningshallen. Så det blir en kanonmässa.
Årets föreläsningsprogram är som alltid brett och kostnadseffektivt. Förmodligen det bästa och mest prisvärda utbudet av kunskap som går att uppbåda i Sverige, anser Holme.
– Det kan inte finnas någon annan plats som har ett så pass brett utbildningsutbud som fås så kostnadseffektivt.
Situationen år 2023 med en vetenskaplig mässa i Umeå och leverantörsmässa i Stockholm var en engångsföreteelse. Holme var med och arrangerade den sistnämnda.
– Det fungerade väl. Vi gjorde en bra utställning. Vi hade behövt lite fler besökare för att bli helt nöjda. Men de flesta utställare var nöjda. Både arrangemangen blev lyckade, men det hade varit mycket bättre att vara tillsammans.
Framtiden för mässor är svårt att spå om. Mässans ställning är inte hotad, i varje fall inte under närmaste fem åren, anser Holme.
– Konkurrensen kommer i så fall från digitala kanaler. Men de närmaste åren framöver ser det bra ut.
I utvärderingar från mässan märks det att besökarna tycker om mässor och dess personliga möten.
– Leverantörerna tycker det är väldigt trevligt att få stämma av med sina kunder. Det ger en helt annan dimension.
– Sedan är det väldigt bra kringarrangemang i Göteborg. Den sociala biten är tung betydelsefull. Besökarna vill bli inspirerade, få ny kunskap och lära om nya produkter. Men den sociala biten är nog lika viktig. Man träffar både utställare och kollegor.
– Tandläkaryrket – särskilt om det är en liten klinik – kan vara ganska ensamt. Det är viktigt att få komma ut ibland.
Inom medicin ersattes riksstämman av flera mindre mässor för olika specialiseringar. Holme tror inte på samma utveckling inom tandvården.
– Det har inte blivit bra. De starkaste specialistgrupperna tycker kanske det. Vi har inte sett den tendensen på tandvårdssidan. Specialistföreningarna inom tandvården är med och samarbetar med tandläkarsällskapet kring programinnehållet.
– Inom tandvården är de flesta intresserade av att ha en bred kunskap. Det finns ju tandläkare som är specialiserade, men många är väldigt breda. Upplägget på riksstämman är väldigt bra för dom. Även om man är specialist kan man bredda sig i de andra kunskapsområdena. Mässan täcker ju in nästan hela produktutbudet, så man får ju allting samlat.
Om målet främst är att sälja, så är mässan nödvändigtvis inte det bästa forumet, anser Kenth Hanssén, VD för utbildningsbolagen Internetmedicin och Internetodontologi. Hanssén har besökt flera dentalmässor under många års tid. Han är osäker på om mässan i dess nuvarande form kommer att överleva.
– Dentalmässan är viktig. Vi är väldigt måna om att få träffa våra kunder. Annars förespråkar vi ju det digitala.
Men man måste ju träffa människor.
– Jag tycker att det är ett fantastiskt ställe att få träffa både våra besökare på våra plattformar – både sköterskor, hygienister och tandläkare. Det är väldigt värdefullt för oss att få prata med alla i vår monter.
Mässan har en dubbel nytta. Många andra utställare på mässan har historiskt varit kunder. Det har gått att genomföra många kundmöten.
– Vi har gjort om hela vår affärsmodell, från annonsfinansiering till en betalplattform. Då är det jätteviktigt att vi får visa upp oss, att vara där och prata med kunderna, låta dem testa och ta feedback från dem.
En negativ faktor är kostnaderna. Det är dyrt att vara på mässa. Det är personalkostnader, monteravgifter, hyra och en rad andra kostnader.
– De tar bra betalt på mässan! Om du skall hyra en TV-skärm så får du betala samma hyra för tre dagar som det kostar att köpa in en skärm. Den jämförelsen är ju horribel.
Att visa upp sig på mässa är inte samma sak som att sälja. Frågan som Hanssén ställer sig är i fall, om mässor är lämpliga forum för försäljning.
– Vi har aldrig nått våra försäljningsmål när vi presenterat nya produkter. Vi har aldrig fått den riktiga responsen på en mässa. Vi tycker att vi sätter realistiska mål, men vi säljer extremt lite på mässor. Det är mer ett nätverkande – att synas och höras.
– De flesta av oss har fokus på att sälja. Men frågan man ställer sig är: Skulle jag inte sålt detta ändå, till ett mer ordinarie pris? Istället för att skicka iväg en massa rabatter? Det är så nästan att man frågar sig om det är värt det.
De dentala mässorna kommer att gå samma väg som de medicinska mässorna, befarar Hanssén. Den medicinska riksstämman försvann och ersattes av mindre mikromässor: Kardiologidagarna, Onkologidagarna med flera. På samma sätt kommer Riksstämman och Swedental att försvinna och ersättas av mindre.
– Jag tror tyvärr inte att mässan finns kvar om tio år. Det blir för dyrt. Särskilt inte som de själva håller på och skojar till det med dubbla mässor – en i Stockholm och en i Umeå. Det känns som om det är på bristningsgränsen redan, tyvärr.