Så hjälper Knowyn kliniker att växa och förbättras
För ett litet tag sedan fick vi chansen att sitta ned med grundarna till företaget och mjukvaran Knowyn, Magnus Rosell och Marcus Dagnelid. Sedan dess har det hänt en hel del, och vad som befann sig på ritbordet för snart 3 år sedan, är idag ett verktyg som används av nästan 600 kliniker.
Vad är Knowyn?
Knowyn är ett naturligt komplement till ditt journalsystem. Det är framtaget med huvudmålet att ge kliniker en bättre möjlighet att fatta faktabaserade beslut över sin verksamhet, och att följa hur den verksamheten presterar på daglig basis.
Knowyn möjliggör uppföljning av både finansiella och odontologiska nyckeltal varje dag utan att vara uppkopplad emot journalsystemet såväl på koncern, klinik eller enskild behandlarnivå. Man kan följa debiteringar, enskilda åtgärdskoder, besök, revisioner mm och på så sätt öka sin kvalitetssäkring på ett helt unikt sätt.
Utöver relevanta nyckeltal finns det inbyggda verktyg kring uppföljning på patientnivå för att kunna ge dom planerad vård innan högkostnadsskydd går ut, följa riskgrupper eller veta vem som fått kostnadsförslag som inte följts upp.
Hur fungerar det?
Knowyn läser in data helt anonymiserad och enligt gängse regler för GDPR. Detta sker med en unik mjukvara som läser av data ur journalsystem och presenterar den på ett lättförståeligt och logiskt sätt. Knowyn är dessutom idag kompatibelt med flera olika journalsystem; OPUS, Alma och Muntra i Sverige samt numera också Al Dente i Danmark.
Vad säger kunderna?
Kunderna till Knowyn uppskattar framför allt den fina översikten, snabbheten och möjligheten att på ett enkelt sätt säkerställa vårdkvalitet med sina patienter. Detta inkluderar allt ifrån vilka åtgärdskoder som används och kombineras, att man debiterar enligt prislista, har koll på sina revisioner och mycket mer. Att man dessutom kan följa upp vilka kostnadsförslag som inte har blivit uppföljda bidrar till att de ansluta klinikerna upplever att kundnöjdheten ökar.
Några kommentarer som vi har fått från våra kunder är:
”Vi har 5 behandlare och har ökat klinikens omsättning med över 300 000 på bara första kvartalet. Knowyn har så många dimensioner att vi använder det som en del av vår kvalitetssäkring och kommer att beta av olika nyckeltal löpande.”
”Jag sparar i genomsnitt 20-25 timmar/månad genom enkelheten att analysera data och Knowyns snabbhet är fantastisk jämfört journalsystemets funktioner.”
”Genom att noggrant följa enskilda besök, ser vi till att riktlinjer för profylaktisk vård säkerställs hos dels riskpatienter men också vid större rehabiliteringar.”
Vad händer just nu?
Just nu är Knowyn mitt i en expansiv fas där många kunder vill ansluta. Flera av de större tandvårdsskedjorna i Sverige är redan användare, men framför allt också många små verksamheter med endast ett par behandlare.
”Vår ambition är att expandera Knowyn vidare till fler journalsystem i Norden, och vi har redan tagit klivet in i Norge samt för dialoger med både Finland och England. Sedan drömmer vi förstås om andra länder t.ex. USA, och om vi når våra mål så skall Knowyn finnas på tusentals kliniker redan nästa år, säger både Magnus och Marcus.”
Inom kort släpps en ny spännande version av Knowyn med en helt egen sektion för remissverksamheter och dess uppföljning.
”Vi är alltid lyhörda och nyfikna på vad kunderna önskar, och är snabba på att implementera ny funktionalitet som hjälper verksamheterna i sin drift, säger Magnus och Marcus.”
Är du nyfiken på vad Knowyn är och vad det kan erbjuda Dig och din klinik? Gå då in på www.knowyn.se och boka en kostnadsfri demo eller boka in dig på något av våra kostnadsfria webinars!
Källa: Knowyn