Skala upp och digitalisera med mänsklig touch
Förhösten och sensommaren är inte de stora händelsernas tid under det ekonomiska året. Det mesta händer vid årsskiftet och på våren. Men arbetet på Preventum – redovisningsbyrån som är specialiserad på tandläkare – är givetvis lika viktigt under årets alla dagar.

Preventum – en redovisningsbyrå för tandläkare och tandtekniker – utvecklar sin digitala satsning.
Hos redovisningsbyrån pågår arbetet metodiskt och konsekvent året runt. När det är dags för avgörande deadlines, måste allt vara förberett och klart.
– Det är då vi som redovisningsbyrå kan visa att vårt proaktiva arbete i det tysta ger resultat. En missad målchans i 10: onde minuten är lika allvarlig som en missad målchans i 89:e minuten, som de säger i fotbollen, säger redovisningsbyrån Preventums VD Henrik Bergehäger .
Nya tider, nya lokaler
Preventums team förbereder sig just nu för att flytta till modernare lokaler.
– Allting kommer att bli nytt och fräscht. Vi köper nya kontorsmöbler. Vi skalar upp lite. Det vet vi att många av våra kunder har planer på att göra också, förklarar Bergehäger.
Skala upp och blir större
Att skala upp och bli större är en dröm för många kunder. Redovisare får ofta frågor om frågor rörande det.
– Många har redan tagit ett stort steg på vägen när de anlitar oss. Man har lämnat “vi fixar allt själva”-mentaliteten. Det tror vi är mycket viktigt, fortsätter Bergehäger .
Företagets personliga identitet
Men att skala upp skapar utmaningar man aldrig stött på tidigare. Man vill behålla företagets personliga identitet och entusiasmen man hade när man startade. Samtidigt behövs en organisation och en struktur i bolaget, som dessutom ska hålla när man skalar upp.
Det är stora frågor som det inte finns något enkelt svar på. Men en pålitlig och trogen redovisare innebär ett tydligt stöd i en affärskritisk del av verksamheten.
– När du lämnar ifrån dig den biten till oss, kan du fokusera bättre på de saker du tycker är roligare. Ingen blev väl tandläkare eller tandtekniker för att hålla på med redovisning, frågar sig Bergehäger.
Digitalisering med en mänsklig touch
Preventums arbete med att digitalisera på sina villkor fortsätter. Det är viktigt att få med kunderna på tåget och visa på fördelarna. Det finns ett rykte att digitala lösningar ofta trasslar. Och många tror att digitala tjänster ersätter verklig service. Att ett menyval eller en app ersätter det goda samtalet från en medmänniska.
– Vi vet att en del faktiskt skräms av det digitala. Därför är vi noga med att alltid svara skyndsamt i telefon och svara på supportmeddelanden. Digitalisering med ett mänskligt stöd. Det är vår idé, avslutar Bergehäger.
Preventum Partner – en del av Almasoft
Källa: Preventum