Ställ krav på systemlösningar
Hur många timmar sitter du framför datorn varje dag? Om du räknar efter kommer du att konstatera att du spenderar en stor del av din vakna tid i den digitala världen. På kliniken och på fritiden, ofta för att du vill men ibland för att du helt enkelt måste. Digital kommunikation är en del av vardagen och därmed en avgörande del av tandvårdens vardag. Men hur ska vi se till att vi styr över tekniken och att tekniken inte styr över oss?
Låt inte tekniken bli ett hinder
Dokumentationen och administrationen i dagens tandvårdssverige består numera nästan uteslutande av digitala system. I samband med att tandvårdstödet infördes 2008 fanns det ingen möjlighet att stå utanför den digitala utvecklingen och det har inneburit en stor kvalitetssäkring för tandvården. Handskrivna och oläsliga journaler kan vi vara utan. Men samtidigt som systemen utvecklas mer och mer, skärps också bestämmelserna från myndigheter och andra intressenter på hur vi ska utföra dokumentationen. Ibland blir det ohållbart.
Orimliga krav
Socialstyrelsens taffliga försök att tolka sina egna regler när det gäller förbudet att skicka SMS påminnelser är ett exempel. Nuvarande regler och förordningar har inte kommit ifatt utvecklingen och är ofta inte praktisk genomförbara. För handen på hjärtat, dokumenterar ni alla tandtekniska arbeten så att de blir spårbara och skriver ni ut undersökningsprotokoll till alla era patienter? Tanken med undersökningsprotokoll och spårbarhet är bra, men eftersom journalsystemen på marknaden inte har lyckats ta fram ett enkelt och snyggt protokoll och dugliga spårbarhetsfunktioner är det allt för många som låter bli.
När systemen inte är formade efter de förutsättningar som finns på blir IT-systemen en börda. Jag menar, att scanna in remissvar och journalkopior för att kunna lägga in dem i den digitala journalen borde vara otänkbart när vi går in 2012, men det är en verklighet för många kliniker idag.
Se upp för dåliga verktyg – tänk igenom hela processen
IT är ett verktyg som vilket som helst och kan rätt använt vara oerhört effektivt men fel utformade kan de istället skapa risker och stor frustration. Vi behöver utveckla lösningar som stödjer det dagliga arbetet på kliniken och ställ krav på leverantörer på mer användbara system. Vi måste sträva efter att systemen utveckas och designas så att människor kan göra sitt jobb effektivt och kvalitetssäkrat. Vi behöver skapa flexibla plattformar som utformas unikt för klinikens förutsättningar. Framtidens IT -system måste förenkla vardagen för oss som arbetar inom tandvården inte göra den besvärligare och mer komplicerad.
Det är dags nu.
Susanne Hultén
utvecklingskoll.se/klinikkoll.