Svarta väntrumsskärmar, eller?
Procast-skandalen är ett faktum – eller som en tandläkare invände när konceptet lanserades – ”det finns inga gratisluncher”. Vilket nu är bevisat, tyvärr.
Vardagen rullar vidare på mottagningarna och patienterna vill knappast ha varken svart eller vitt på skärmarna! Så vad ska då tandläkarna göra med den utrustningen de hyr?
Det är ju faktiskt datamonitorer och en multimediaterminal som enligt hyresavtalen bara ska vårdas rätt samt användas till avsett ändamål – vilket rimligen borde vara att visa patientunderhållning och egen klinikinformation, som det var tänkt från början.
Vi frågade ITmaskinen, det konsultföretag som leverarat tekniken bakom systemen till Procast vad som är möjligt:
– Eftersom vi utvecklat själva Playern som visar filmerna och tidigare hyrde ut rätten att använda den till Procast, så har vi självklart möjlighet att se till att det inte blir svart på skärmarna. Vi kan också uppdatera till vår senaste version av Playern och installera nytt klinikverktyg. Senast nästa vecka kommer exempelvis iTeve att ha instruktioner på www.iteve.se om hur man gör för att IT–teknikern snabbt ska kunna koppla om utrustningen på rätt sätt till klinikens eget bredband så att ITmaskinen kommer åt att uppdatera Playern. Så fungerar sändningarna igen.
En sak som är säker är att även om lampan släckts för Procast, så finns det flera aktörer som kommer att vilja se till att skärmarna inte behöver bli svarta – förutsatt att tandläkarna är villiga att betala även för innehållet – ”det finns således inga gratisluncher”…