Tandapoteket: Munhygienprodukter på webben för alla
Lisbeth Burendahl och Lina Ryan startade sin webbshop Tandapoteket för att underlätta för patienterna att få tag i de munhygienprodukter som de blivit rekommenderade av sina vårdgivare. Kunderna erbjuds också individuell rådgivning av utbildad tandvårdspersonal.
Dental24 kontaktade grundarna till Tandapoteket för att ta reda på hur de fick idén till sin E-handelsbutik. Vi bad dem också berätta hur satsningen har lyckats sedan starten för två år sedan.
Svårt att få tag i rätt produkt
”Att patienterna tar hand om sin munhygien är A och O för oss som vårdgivare”, säger Lisbeth och Lina. ”Många gånger märkte vi tyvärr att patienterna inte kunde få tag i de produkter som deras tandläkare eller tandhygienist hade rekommenderat och då blev ju resultatet inte alltid det bästa”, konstaterar de.
Mor och dotter fick en idé
”Det var så vi fick idén att utveckla en webbshop. Vi vill medverka till att alla skall få tag i rätt munhygienprodukter på ett enkelt, snabbt och säkert sätt”.
Lisbeth Burendahl och Lina Ryan
Lisbeth Burendahl och hennes dotter Lina Ryan är båda verksamma inom tandvården. Lisbeth är tandsköterska och driver också företaget Vita Tänder sedan sju når tillbaka. Lina Ryan är legitimerad tandhygienist och arbetar på en privatklinik i Vasastan i Stockholm två dagar i veckan vid sidan av Tandapoteket.
Avreglering av apoteken skapade osäkerhet
”Efter avregleringen av apoteksmonopolet 2009 uppstod en osäkerhet om vad de olika apotekskedjorna hade i sitt sortiment och patienterna kom ofta i kläm. Patienten hade fått rekommendation på en viss produkt men kunde inte hitta den på sitt apotek. Apoteken har också vissa öppettider och det kan vara långt till närmaste apotek”. ”Via Tandapoteket är det meningen att vårdgivaren skall kunna vara säker på att patienten får rätt produkt”, säger Lisbeth och Lina.
Produkter utvalda av tandvårdsexperter
Tandapoteket erbjuder ett brett sortiment av munhygienprodukter som är utvalda av tandvårdsexperter.
”Vi säljer bara produkter som vi professionellt kan stå för”. ”Vi marknadsför t ex inte tandblekningsprodukter på nätet eftersom vi förordar att man skall undersökas av tandläkare eller tandhygienist innan man börjar använda sådana produkter”, säger Lisbeth.
Information och råd via nätet
På Tandapoteket finns utbildad tandvårdspersonal som har ett stort engagemang och kan ge information om produkter och tandvårdsråd. ”Till oss kan kunderna skicka sina frågor till en tandläkare eller tandhygienist och får svar och det ger en stor trygghet för många. Det är dessutom en tjänst som är unik på marknaden”, framhåller Lina.
Patienterna Googlar sig fram
Huvudmålgruppen för Tandapoteket är patienterna och de svarar för ca 90 % av försäljningen. Resten går till tandläkare och tandhygienister.
”Kunderna hittar oss genom rekommendation från sin tandhygienist eller tandläkare men till största delen kommer de in via Google-sökningar på en viss produkt eller ett varumärke”, konstaterar Lina.
Snabb och säker leverans
”Vi vill förenkla för kunderna att hitta tandvårdsprodukter som passar deras personliga behov. Vi har ett brett sortiment anpassat till både unga och gamla med för alltifrån muntorrhet, blåsor och sår till specialtandborstar och munskölj. Varorna levereras inom 1-3 dagar och vi erbjuder flera olika betalningsalternativ”, framhåller de.
Lyckad satsning
På frågan om hur satsningen har lyckats svarar de båda:
”Vi är mycket nöjda. Försäljningen har tredubblats sedan starten för två år sedan”.
”Vi hade förstås vissa inkörningsproblem, främst med distribution och lager, men det har löst sig efter hand. Tekniken har inte ställt till med några större problem men vi behöver göra en anpassning till att vissa kunder numera väljer att beställa via smartphones och surfplattor”.
”Vi är lyhörda och tar gärna emot tips på produkter att ta in i sortimentet. Det viktigaste för oss är att vårdgivaren kan vara säker på att patienten får tag i rätt produkt”, framhåller de.
Läs mer på www.Tandapoteket.se