Tandvården har flest nöjda kunder – igen
Tandvården får än en gång högst betyg i index för kundnöjdhet, som mäts årligen av Svenskt Kvalitetsindex.
Tandvården har legat högst vid samtliga mättillfällen. Uppgången har varit stark sedan 2005, och kurvan har nu stagnerat. I är märks en liten nedgång jämfört med 2008, men den ligger inom den statistiska felmarginalen.
Kundnöjdhet mäts med ett värde som ligger mellan 0 och 100. Tandvården ligger på ett värde kring 80, och ingen annan bransch har högre. Öppen sjuk- och hälsovård får ett värde kring 70, en svag uppgång jämfört med de senaste två-tre åren. Nöjdheten med den privat drivna sjukvården har stigit de senaste åren, men sjönk mellan 2008 och 2009.
Kundnöjdhetsindex räknas fram via en analysmetod som bygger på svaren från ett 40-tal olika frågor. Utöver detta centrala mått beräknas också värden på image, förväntningar, produktkvalitet, servicekvalitet, prisvärdhet och lojalitet.
Källa: Svenskt Kvalitetsindex