Trängselavgift på nätet
Nej, någon trängselavgift är det inte på nätet trots mycket trafik. Men ingenting är heller helt gratis. Att göra en egen hemsida eller en sida på Facebook är varken särskilt svårt eller kostsamt, förutsatt att man inte räknar in sin egen tid. Vad som verkligen är svårt och kan kosta nästan hur mycket som helst är hur man marknadsför sig för att leda trafik till sidan.
Slaget står om besökarna
Att finnas tillgänglig via nätet i ett eller flera sammanhang är idag en självklarhet men det räcker inte om ingen besöker sidan. Det är här slaget står!
Hur skapas trafik till er på nätet?
”Många vägar leder till Rom”. Det finns inte bara en väg, det finns många vägar. Det gäller alltså att möjliggöra flera vägar samtidigt.
- Samla mejladresser och skriv till era tilltänkta besökare.
- Köp ett mejlregister om det går men kom ihåg att ha adressatens godkännande om denna är en konsument och ni inte redan har en befintlig relation t.ex. kund/patient. När det gäller B2B räcker det med en tydlig avanmälningsfunktion längst ner i mejlet.
- Mejla regelbundet men inte för ofta. Se till att innehållet är relevant och intressant.
- Annonsera på nätet och registrera intresserade.
Här finns det flera olika möjligheter som t.ex. Google Ads, Eniro, Hitta.se och Rejta. Notera att det kan bli dyrt att vara med på många sajter!
Att annonsera med webbadress i traditionell media räcker inte. Få knappar in en webbadress, möjligvis gogglar man i så fall företagsnamnet. Fånga din målgrupp när de är tillgängliga på nätet! - Viral spridning är viktigt! Byt länkar med andra aktörer på nätet. Alliera er med de som redan har mycket trafik på nätet och se till att ni syns/finns med där. Besöksfrekvensen i rätt målgrupp är avgörande.
- Se till att du finns med i olika register och sökmotorer.
- Utmärk er på något sätt så att det skrivs om produkten/tjänsten. Skriv en artikel, krönika, blogga eller delta i något annat sammanhang som bevakas av andra i målgruppen.
- Sökoptimera hemsidan och se till att ni har de rätta ”taggarna” samt prenumera på nyckelord.
- Glöm inte att ha en delningsfunktion så att det enkelt går att dela information på er sida med andra på t.ex. Facebook och mejl.
/Per Ahlberg, webbentreprenör och grundare till Dental24