Trender du inte bör missa!
”Lysande” kommunikation – digitala medier ökar allt mer!
Det är på nätet det händer och allt mer kommunikation sker på användarens villkor. Vi söker allt mer vad vi vill läsa och ta del av, framförallt via Internet. Under 2010 ökade sökningar och digital media mest av alla mediekategorier.
Mediekategorier som ökat mest under 2010:
Sök +30 procent
Internet +28 procent
Källa: Dagensmedia.se och IRM
Färsk statistik från IRM, Institutet för reklam- och mediestatistik, visar också att internetmarknadsföring nu ligger på en andra plats efter annonsering i dagspress och före TV-reklam.
Investeringarna i TV-reklam ökade med hela 18,3 procent 2010, alltså betydligt mer än marknaden i stort (+ 8.6%). Detsamma gäller för internet, som växte med 14,5 procent.
År 2009 sprang internet om TV, men trots TV:s rekordår 2010 är webben fortfarande något större. Bland förlorarna har kategorin ”tryckta kataloger” minskat kraftigt. Troligen till följd av ett ökat antal webb-butiker och e-handel?
En annan trend är mobilt Internet (smartphones och läsplattor) och rörligt media (webb-TV) som ökar i användning.
Numera använder var och varannan regelbundet nätet för att kolla upp olika leverantörer innan man väljer något nytt, oavsett om det gäller tjänster eller produkter. Inte minst för att skaffa sig mer information eller få en ”second opinion”. Då gäller det att vara väl representerad på nätet.
Många reklambyråer och tidningar kallar sig numera också för ”webbyråer” eller ”webb-tidningar”.
På Dental24 kallar vi oss för en ”Nyhets- och kunskapsportal” (ingång) på nätet. Det är ofta just här kommunikationen startar!
/Per Ahlberg
Boktips: 100 trender av Peter Siljerud (feb 2011)