Företagsnytt

21 december 2014

Vem är mannen bakom utrustningen?

VERKSAMHET: Eller ska vi säga under, eller i utrustningen… Lär om vikten av att ha tillgång till en bra dental servicetekniker.

SERVICE: Vi lägger stor möda på att hitta den bästa produkten, den som håller bäst, den som är snyggast eller den som har flest och bäst funktioner. Men en faktor som vi ibland glömmer när vi väljer en produkt är vem som kommer att underhålla den.

En dental behandlingsenhet har en livslängd på minst 10 år och under den perioden kommer du att ha många besök av just en servicetekniker. Eller om du har otur, av flera, med olika kompetenser. Det finns många fällor och det är värt att tänka tanken: Vem kommer jag att ha att göra med under dessa 10 år?

Säljaren träffar man oftast bara vid något trevligt tillfälle någon gång per år. Men säljarens ”Guld och gröna skogar” ska oftast upprätthållas av just serviceteknikern. Fråga säljaren, innan du avslutar köpet, vem som kommer att ta hand om dig och produkten? Är det en person som har rätt kompetens? Är det någon med erfarenhet som du kan lita på? Finns personen på plats i din stad/ort och är lätt tillgänglig?

Vi intervjuar Tomas Nyman på Serviceorganisationen Svensk Dentalservice:

Tomas, du är servicetekniker inom Svensk Dentalservice.
Hur ser du på ditt yrke?
− Servicetekniker är en titel bland många som kan tillskrivas mig. Vi inom Svensk Dentalservice är också egna företagare, företagsledare, säljare, och kundtjänst i ett. Ganska likt tandläkarens många roller, kan man säga.

Vad tycker du att kunderna ska tänka på när de väljer sin servicetekniker?

− Något som är viktigt för kunderna är såklart att teknikern kan komma akut, för driftstopp är ju det sista man vill ha. Men det finns också många andra irriterande fel som också ska åtgärdas snabbt, t.ex. droppande instrument eller visslande slangar.

− Jag tycker också det är viktigt att man hittar någon som har lite erfarenhet eftersom det är ett speciellt yrke med många produkter och dessutom medicintekniska produkter som är omgärdade av regler. Man bör definitivt kolla upp att det finns en servicetekniker och själv tala med den personen så att man vet att teknikern kan den produkt som man tänker köpa.

 

 

IMG_7270

Tomas Nyman Svensk Dentalservice

Kan det verkligen inträffa att det inte finns någon tekniker att tillgå när man köper en produkt?

− Definitivt, speciellt på mindre orter. Ibland är upplägget att man skickar en tekniker som utgår från en ort 50 mil bort och det funkar sällan bra. Jag tycker att vårt upplägg inom SDS är klockrent. Vi är 13 företag som täcker upp Sverige på ett bra sätt. Företagsledarna är också servicetekniker, så vi har ett stort ansvarstänkande och vill verkligen att våra kunder ska få all den support de behöver. Allt vi gör slår tillbaka på våra egna företag. Vi har också lättare att se helheten. De allra flesta inom SDS har hållit på länge –  det blir ofta så när man är sin egen. Det borde vara värdefullt för kunden att samma kille kommer år efter år och är insatt i klinikens behov och lösningar.

 

Intervju av:

Lina Nordström
TS Dental

 

 

 

 

 

 

 

Om Dental24

Dental24 – Ledande nyhets- och kunskapsportal inom svensk tandvård enligt professionen.*

Dental24 läses av flera tusen dentalt intresserade varje vecka.

Dental24 erbjuder yrkesverksamma inom dentalbranschen en samlad plats för nyheter, kunskap, aktuella händelser, erfarenhetsutbyte, utbildningar, artiklar, dokumentation och produktinformation.

Dental24 produceras i samverkan med tandläkare, tandhygienister, tandsköterskor, tandtekniker, institutioner, kursgivare, föreningar, organisationer, leverantörer och andra medier.

Kontakt

Per Capita AB
info@dental24.se
Org. nr: 556763-9785

Ansvarig utgivare

Per Ahlberg

Vill du synas på Dental24?

Mer om att annonsera

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Gör som 8 500 andra, prenumera på vårt nyhetsbrev

Utvecklad av mkmedia
×

Nyhetsbrev

Gör som 8 500 andra, prenumera på vårt nyhetsbrev