21 juni 2023

Hur gör man en bra advertorial?

Att göra en bra advertorial innebär i korta drag att kombinera reklamens mål med ett intressant och engagerande innehåll, men hur gör man det? Att göra en bra advertorial kräver både engagemang, kunskap och överväganden. Genom att ta hjälp av stegen nedanför kommer man en bra bit på vägen.

Berätta en historia
Använd berättande element för att engagera läsaren, skapa gärna en intressant och relevant berättelse som knyter an till ert varumärke eller produkt. Detta hjälper till att skapa en koppling och åka intresset för budskapet.

Balansera reklam med redaktionellt innehåll
Målet med en advertorial är att marknadsföra en produkt eller tjänst, men det är viktigt att inte överdriva försäljningsaspekten. Blanda reklamens budskap med informativt och användbart innehåll som tillför värde för läsaren. På så sätt kan ni undvika att advertorialen känns som en påträngande reklam.

Använd övertygande argument
Var tydlig med de fördelar och egenskaper som er produkt eller tjänst erbjuder. Använd övertygande argument och bevis för att visa hur det kan lösa problem eller tillfredsställa behov hos er målgrupp. Använd fakta, statistik, kundcitat och liknande för att stärka dina påståenden.

Anpassa tonen och stilen
Anpassa tonen och stilen i advertorialen till målgruppen och den plattform där den publiceras. Om du riktar dig till en professionell publik kan en mer formell ton vara lämplig, medan en mer avslappnad och informell ton kan fungera bättre för en yngre och mer avslappnad målgrupp.

Var tydlig och ärlig
Var tydlig med att advertorialen är en form av reklam. Undvik att vilseleda läsaren genom att göra det tydligt att det är ett sponsrat innehåll. Detta bygger förtroende och undviker missförstånd.

Inkludera en stark call-to-action
Avsluta advertorialen med en tydlig och övertygande uppmaning till handling. Vad vill ni att läsaren ska göra efter att ha läst advertorialen? Vill ni att de ska besöka er webbplats, köpa produkten eller begära mer information? Se till att uppmaningen till handling är tydlig och lätt att följa.

Om Dental24

Dental24 – Ledande nyhets- och kunskapsportal inom svensk tandvård enligt professionen.*

Dental24 läses av flera tusen dentalt intresserade varje vecka.

Dental24 erbjuder yrkesverksamma inom dentalbranschen en samlad plats för nyheter, kunskap, aktuella händelser, erfarenhetsutbyte, utbildningar, artiklar, dokumentation och produktinformation.

Dental24 produceras i samverkan med tandläkare, tandhygienister, tandsköterskor, tandtekniker, institutioner, kursgivare, föreningar, organisationer, leverantörer och andra medier.

Kontakt

Per Capita AB
info@dental24.se
Org. nr: 556763-9785

Ansvarig utgivare

Per Ahlberg

Vill du synas på Dental24?

Mer om att annonsera

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Gör som 8 500 andra, prenumera på vårt nyhetsbrev

Utvecklad av mkmedia
×

Nyhetsbrev

Gör som 8 500 andra, prenumera på vårt nyhetsbrev