Hur gör man en bra pressrelease/meddelande?
Tänk på att anpassa texten efter den som ska ta del av budskapet (inte alltid detsamma som avsändaren vill)!
Rubrik
I rubriken kan ni fokusera på nyheten och vinkeln i er pressrelease för att locka till spridning. Fatta er gärna kort och slagkraftigt!
Ingress
Ingressen skrivs med lite fetare stil och brukar vara mellan 25-40 ord, alltså ungefär två till tre rader. Här gäller det att gripa tag i läsaren, skapa nyfikenhet och locka till fortsatt läsning. Ingressen sammanfattar ofta nyheten och vinkeln i brödtexten för att ge läsaren en snabb bild av vad pressmeddelandet syftar till att berätta.
Mellanrubriker
En mellanrubrik ska sammanfatta texten ned till nästa mellanrubrik. Den gör det enkelt för läsaren att söka upp ett ställe i texten som han eller hon letar efter. Försök därför att hålla den kort och informativ.
Brödtext
Fundera på vad i er nyhet som är mest intressant och förmedla det tidigt i texten. Brödtexten ska även hålla en neutral ton. Undvik att göra för mycket reklam för ditt företag eller produkt – då är det nämligen ingen pressrelease längre utan en annonstext (och mindre intressant att publicera/sprida). Ni kan även markera de viktigaste meningarna i fetstil – då blir det enklare för läsaren att skumma igenom meddelandet och snabbt få en uppfattning om vad det handlar om.
Citat
Citat är ett bra sätt att förtydliga och sammanfatta din information. Uttalanden från nyckelpersoner i sammanhanget ger dessutom tyngd till er text. Journalister plockar ofta citat direkt ur pressreleasen, så lägg gärna lite extra krut just här.
Bild/video
Bifoga gärna bra bilder (.jpeg alt.png) och/eller video. Video laddas med fördel upp på YouTube. Ange isåfall URL-adress.
Kontaktinformation
Gör det tydligt vem ni som avsändare är genom att ha med logga, kontaktinformation (telefonnummer och mejladress), webbadress, postadress och namn på presskontakt.
Tips för att nå fram till rätt mottagare:
Håll dig till en nyhet i varje pressrelease. Hitta vinkeln.
Undvik att använda förskönande adjektiv, superlativ, versaler och utropstecken
Undvik överdrifter och saker som bara ligger i eget och inte läsarens intresse såsom R, TM, patenterat, etc.
Använd inte pdf
Gör det enkelt för att ta emot pressreleasen och sprida den vidare. Undvik därför att bifoga låsta, formaterade eller tunga filer och se istället till att vi kan kopiera hela textavsnitt från själva pressmeddelandet. Skicka text i vanlig textformat t.ex. docx.
Bifoga bra bilder och/eller illustrationer
Tänk på att inte skicka högupplösta bilder som laddar långsamt och snabbt leder till överfulla inboxar.
Språkval
Skriv pressmeddelandet med rätt tonalitet och i första hand på svenska då Dental24 riktar sig primärt till tandvårdsprofessionen i Sverige. På så sätt har ni möjlighet att nå en större publik och med större genomslag.