Din nyhets- och kunskaps-portal inom odontologi.

Media

17 oktober 2023

Att välja bästa mediekanal

Numera finns det en uppsjö av olika mediekanaler att välja på. Alla har de sin för- och nackdelar.

Låt oss börja med traditionell media, såsom tryckta tidningar och broschyrer. De är fortfarande populära, men dyra att producera och distribuera samt svåra att uppdatera. Innehållet och genomslaget blir därmed lätt inaktuellt och begränsat.

Digital media

Inom digital media har mycket hänt de senaste åren. Det finns flera sociala mediekanaler och fler lär det bli i framtiden. Ett problem kan vara att hitta rätt mediakanal. Få följer allt i alla kanaler där algoritmer avgör vad som visas, eller inte. Ett genomgående fenomen är att kanalerna kan ta mycket av din tid men behöver i övrigt inte kosta särskilt mycket. Kommunikationen på sociala medier blir ofta kort, ibland ytlig och saknar ansvarig utgivare vilket kan påverka trovärdigheten.

Content Marketing: Sökmotor-optimering och publicering på egen hemsida

När det gäller att bli upptäckt i rätt tid är förmodligen det bästa alternativet Google-sök. Med Googles olika tjänster kan man göra mycket för att synas optimalt med rätt information. Ett Google-konto måste innehålla rätt kontaktuppgifter, karta och vägbeskrivning, och gärna rekommendationer och goda omdömen. Då driver den garanterat trafik till din egen hemsida.

Egen hemsida lockar ”den långa svansen”

En hemsida är bara ett måste idag. På den egna hemsidan bestämmer du själv och ansvarar för innehållet. Du är inte beroende av det sociala mediets algoritmer. Sociala medier tenderar att lyfta fram det dagspopulära – det som har ”buzz”. En hemsida kan nå ”The Long Tail” – verkligt intresserade kunder, om man bara publicerar relevant och värdeskapande innehåll. På din egna hemsida kan du också ha en eller flera s.k. ”landingpages” där du bl.a. kan konvertera visat intresse till anmälan eller personlig kontakt.

Om du dessutom erbjuder en prenumerationstjänst på t.ex. ert digitala nyhetsbrev kan ni själva ha kontroll på er kommunikation till de som är mest intresserade av era produkter eller tjänster. Tänk bara på att respektera GDPR!

Din målgrupp bör bestämma vilken plattform/mediekanal du vill använda. Beakta att de flesta idag läser digital information på mobiltelefoner eller andra små skärmar. Se till att allt innehåll som publiceras på webbplatser är läs-/knappbart, responsivt, dvs byggs så att de automatiskt skalas om efter besökarens skärmstorlek.

Källa: Svenskarna och internet, Andel av befolkningen (16+ år), Kanalpreferens brådskande respektive allmän samhällsinformation, Q1 2020

Nyhetsbrev

99% av arbetande svenskar har en e-postadress som de använder dagligen och 90% av den e-post som skickas levereras till mottagarens inkorg. Jämför det med ett organiskt inlägg på sociala medier som endast når ut till 1-6% av följarna.

Nischade mediekanaler

Vill du vara relevant och kommunicera med professionen inom svensk tandvård så är valet rätt enkelt, eller hur? ?

Om Dental24

Dental24 – Ledande nyhets- och kunskapsportal inom svensk tandvård enligt professionen.

Dental24 läses av flera tusen dentalt intresserade varje vecka.

Dental24 erbjuder yrkesverksamma inom dentalbranschen en samlad plats för nyheter, kunskap, aktuella händelser, erfarenhetsutbyte, utbildningar, artiklar, dokumentation och produktinformation.

Dental24 produceras i samverkan med tandläkare, tandhygienister, tandsköterskor, tandtekniker, institutioner, kursgivare, föreningar, organisationer, leverantörer och andra medier.

Om Dental24

Dental24 – Ledande nyhets- och kunskapsportal inom svensk tandvård enligt professionen.*

Dental24 läses av flera tusen dentalt intresserade varje vecka.

Dental24 erbjuder yrkesverksamma inom dentalbranschen en samlad plats för nyheter, kunskap, aktuella händelser, erfarenhetsutbyte, utbildningar, artiklar, dokumentation och produktinformation.

Dental24 produceras i samverkan med tandläkare, tandhygienister, tandsköterskor, tandtekniker, institutioner, kursgivare, föreningar, organisationer, leverantörer och andra medier.

Kontakt

Per Capita AB
info@dental24.se
Org. nr: 556763-9785

Ansvarig utgivare

Per Ahlberg

Vill du synas på Dental24?

Mer om att annonsera

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Gör som 9 000+ andra, prenumera 
på vårt nyhetsbrev

Utvecklad av mkmedia
×

Nyhetsbrev

Gör som 9 000+ andra, prenumera 
på vårt nyhetsbrev