Att välja bästa mediekanal
Numera finns det en uppsjö av olika mediekanaler att välja på. Alla har de sin för- och nackdelar.
Låt oss börja med traditionell media, såsom tryckta tidningar och broschyrer. De är fortfarande populära, men dyra att producera och distribuera samt svåra att uppdatera. Innehållet och genomslaget blir därmed lätt inaktuellt och begränsat.
Digital media
Inom digital media har mycket hänt de senaste åren. Det finns flera sociala mediekanaler och fler lär det bli i framtiden. Ett problem kan vara att hitta rätt mediakanal. Få följer allt i alla kanaler där algoritmer avgör vad som visas, eller inte. Ett genomgående fenomen är att kanalerna kan ta mycket av din tid men behöver i övrigt inte kosta särskilt mycket. Kommunikationen på sociala medier blir ofta kort, ibland ytlig och saknar ansvarig utgivare vilket kan påverka trovärdigheten.
Content Marketing: Sökmotor-optimering och publicering på egen hemsida
När det gäller att bli upptäckt i rätt tid är förmodligen det bästa alternativet Google-sök. Med Googles olika tjänster kan man göra mycket för att synas optimalt med rätt information. Ett Google-konto måste innehålla rätt kontaktuppgifter, karta och vägbeskrivning och gärna rekommendationer med goda omdömen. Då driver den garanterat trafik till din egen hemsida. Sedan kan man välja om man vill förlita sig till sökmotorns funktion (algoritmer) och bli synlig eller om man vill betala föra garantera synlighet.
Egen hemsida lockar ”den långa svansen”
En uppdaterad hemsida är mer eller mindre ett måste idag. På den egna hemsidan bestämmer du själv och ansvarar för innehållet. Du är inte beroende av det sociala mediets algoritmer. Sociala medier tenderar att lyfta fram det dagspopulära – det som har ”buzz”. En hemsida kan nå ”The Long Tail” – verkligt intresserade kunder, om man bara publicerar relevant och värdeskapande innehåll. På din egna hemsida kan du också ha en eller flera s.k. ”landingpages” där du bl.a. kan konvertera visat intresse till anmälan eller personlig kontakt.
Om du dessutom erbjuder en prenumerationstjänst på t.ex. ert digitala nyhetsbrev kan ni själva ha kontroll på er kommunikation till de som är mest intresserade av era produkter eller tjänster. Tänk bara på att respektera GDPR!
Din målgrupp bör bestämma vilken plattform/mediekanal du vill använda. Beakta att de flesta idag läser digital information på mobiltelefoner eller andra små skärmar. Se till att allt innehåll som publiceras på webbplatser är läs-/knappbart, responsivt, dvs byggs så att de automatiskt skalas om efter besökarens skärmstorlek.
Källa: Svenskarna och internet, Andel av befolkningen (16+ år), Kanalpreferens brådskande respektive allmän samhällsinformation, Q1 2020
Nyhetsbrev
99% av arbetande svenskar har en e-postadress som de använder dagligen och 90% av den e-post som skickas levereras till mottagarens inkorg. Jämför det med ett organiskt inlägg på sociala medier som endast når ut till 1-6% av följarna.
Nischade mediekanaler
Vill du vara relevant och kommunicera med professionen inom svensk tandvård så är valet rätt enkelt, eller hur?
Om Dental24
Dental24 – Ledande nyhets- och kunskapsportal inom svensk tandvård enligt professionen.
Dental24 – läses av flera tusen dentalt intresserade varje vecka.
Dental24 – erbjuder yrkesverksamma inom dentalbranschen en samlad plats för nyheter, kunskap, aktuella händelser, erfarenhetsutbyte, utbildningar, artiklar, dokumentation och produktinformation.
Dental24 – produceras av ansvarig utgivare i samverkan med tandläkare, tandhygienister, tandsköterskor, tandtekniker, institutioner, kursgivare, föreningar, organisationer, leverantörer och andra medier.