Kommunikation i tandvården
Kursen är upplagd på tre tillfällen – med en veckas mellanrum – deltagarna arbetar med reflektion och kommunikationsträning enskilt eller i grupp under mellantiden.
Kurstid i grupp online 6 timmar plus egenträning motsvarande 6 timmar, sammanlagt 12 kurstimmar.
Innehåll:
- Var står vi idag – vi diskuterar följande tre frågor:
- Vilka utmaningar möter ni på er klinik?
- Vilka styrkor har ni – när fungerar allt?
- Vilka strategier har ni i besvärliga situationer?
Metodik: Inte VAD vi säger utan HUR
- Informationsteknik vid patientrådgivning
- Att motivera till förändring för en bättre munhälsa
- Att göra patienten delaktig i beslut om terapi, behandling och uppföljning
- Hur når vi fram sista biten till patienterna?
- När patienten blir din viktigaste medarbetare
- Att arbeta hälsofrämjande – vad innebär det?
Hur bemöter vi kliniska dilemman – patientfall och erfarenheter
- Curling – som förälder och behandlare – var går gränsen för vårt ansvar?
- Den rädda patienten som behöver trygghet samtidigt som vi har ont om tid – hur får vi ihop det?
- Att informera så att det går fram även i stressade situationer – med rätt teknik
- Att hantera klagomål
- Att ta vara på den besvärliga patienten
- Att arbeta långsiktigt för en hållbar patientrelation och ett hälsofrämjande arbetsliv.
Målsättningen med kursen är att deltagarna ska få med sig konkret informationsteknik och samtalsverktyg att direkt omsätta i patientverksamheten.
Litteratur: Kommunikation för en hälsofrämjande tandvård. Gothia fortbildning 2021
Kostnad – hör av er för offert – karinsjogren@telia.com