Aktuellt

Google-recensioner

16 oktober 2025

Tandvårdens utmaning i recensionernas tidevarv

Förr var tandvården enbart samhällsservice. Och det var inte kul att gå dit. Att gå till ”käftis” betydde smärta och obehag. Idag är situationen annorlunda. Det är patientfokus OCH kundfokus.

Tandvården är en medicinsk disciplin som servar patienter, men även en leverantör av tjänster på en konkurrensutsatt marknad. Taxorna är delvis egenfinansierade, delvis subventionerade. De kosmetiska behandlingarna betalar kunden själv. Förr gällde ”Den som får ta vad som bjuds, får inte vara kräsen”. Idag gäller: ”Du får vad du betalar för” samt ”Kunden har alltid rätt”.

Någonstans på vägen har det blivit patientens förbannade rätt att få den behandling den vill ha.

Det finns flera studier om dilemmat patientens rätt kontra tandläkarens etik. Ett vanligt exempel är när patienten vill dra ut en tand – i onödan enligt tandläkaren. Patienten vill bara bli av med besväret och spara in pengar. Tandläkaren vill arbeta bevarande och icke-invasivt.

Estetiska dilemman

Det finns många dilemman runt estetiska behandlingar. Alla patienter bör inte genomgå aligner-behandling. Det är så självklart att det inte behöver skrivas. Patienten kan ha obehandlad karies eller tandlossning. Patienten kan ha orealistiska krav på behandlingen. Patienten kan också ha uppenbara ekonomiska problem: En aligner-behandling är lång och kostsam. Det är inte lämpligt att hoppa av halvvägs.

Tandläkare Erik Svendsrud, Oslo

Tandläkare Erik Svendsrud i Oslo kontaktades av en person som ville ha aligners. Personen hade uppenbarligen skickat mejl till flera tandläkare för att få pris på behandlingen.

– När jag svarade honom utförligt via mejl att vi behöver en konsultation för att kunna göra en bedömning och inte fick något svar, ringde jag honom. Personen blev då rasande, och sa att han skulle skriva en dålig recension, vilken jag senare hittade.

Omöjliga patienter

Den här typen av omöjliga patienter är möjligen vanligare än man tror. Studier visar att andelen personer som lider av dysmorfofobi är hög bland patienter som söker kosmetiska behandlingar. Personer med dysmorfofobi har en överdriven upptagenhet vid upplevda defekter i utseendet. De blir aldrig nöjda. Problemet sitter inte i tänderna.

– Om man inleder en behandling med en sådan patient, dras man som tandläkare med i patientens problematik. Patienten bli aldrig nöjd och blir arg. Tandläkaren blir syndabock.

– Jag tycker att man som tandläkare skall våga säga nej. Och då får de skriva dåliga saker på Google om de vill. 

De flesta patienter är resonabla. Nyckeln till goda recensioner är goda relationer. Man måste känna sin patient. Patientinformation är viktigt. Patienten måste förstå att en behandling kräver engagemang och att man inte kan köpa ett utseende rakt av.

– Så länge man har en god dialog med patienten i förväg, där man förklarar vad det innebär, vad man skall göra, vilka alternativ man har, vilka prognoser man har, hur länge det skall vara. Då tror jag man undgår många av de missnöjda patienterna. 

Höja patientens dentala IQ

Ett exempel är en patient med nedmalda tänder. Emalj är kroppens hårdaste material. Tandläkaren kan bygga upp tänderna igen. Men för att behandlingen skall hålla i längden, är det helt avgörande att patienten använder bettskena nattetid.

– Man måste avsätta tid att förklara och förbereda för patienterna. Man måste höja den dentala I Q:n hos patienterna. De blir medarbetare i behandlingen. Att visa 3D-bilder och vanliga bilder – kan involvera patienten, göra dem medvetna om sin behandling. Det kanske också ger förståelse för varför behandlingen kostar.

Pressen på tandläkare att göra som patienten kräver har ökat, tror Svendsrud . Kanske kommer det från den amerikanska attityden: Jag har pengar – du skall göra det jag betalar för, tror Svendsrud .

– Jag tror också det har med influencers att göra. De sprider både bilder som är manipulerade och bilder som inte är det. Men ingen inser att det tandläkaren gjort är att slipa ned alla tänderna. Ingen ser konsekvenserna av behandlingen. De inser inte att i tio – tjugo procent av fallen blir det rotfyllning inom en tioårsperiod.

Patienten går någon annanstans

Att neka patienten behandling kan ha ett pris. Patienten blir besviken. Patienten väljer förmodligen en annan tandläkare. Det betyder förlorad inkomst. En besviken patient visar kanske sitt missnöje bland vänner. Det betyder dålig publicitet och kanske ännu mer förlorad inkomst.

Thomas Milstam, tandläkare i Malmö, känner igen dilemmat. Han tycker inte att det är ett problem.

– Jag tänker alltid så här: Om detta hade varit min fru eller min dotter, hade jag gjort det då?

– Jag har alltid varit ärlig med det. Och då säger jag det. Om de vill ha någon behandling som jag inte tycker är etiskt försvarbar, då ber jag dem gå någon annanstans.

Men det kan säkert vara problem för vissa tandläkare i vissa situationer, medger Milstam. Tandläkaren vet ju att patienten går till någon annan.

– Nu har jag ju varit i den priviligierade situationen att jag aldrig haft för lite patienter. Men det är klart, trycket ökar ju då om verksamheten går halvbra eller så. Jag kan tänka mig att någon gör en behandling som man annars inte hade gjort.

– För många tandläkare är intäkterna viktigare än något annat. Det finns rötägg i vår bransch precis som i alla andra branscher. Jag har aldrig varit i den situationen så jag har aldrig behövt tänka så.

Dysmorfofobi är en psykiatrisk diagnos. Studier visar att patientgruppen ofta söker kosmetiska och estetiska behandlingar.

FAKTA

Flera internationella studier visar på social medias stora inflytande över patienters önskemål. En sådan är Aesthetic dentistry and ethics: a systematic review of marketing practices and overtreatment in cosmetic dental procedures, publicerad 2025 i tidskriften BMC Medical Ethics. Den fastslår att social media i kombination med aggressiv marknadsföring, har ökat patienters efterfrågan på estetiska tjänster, samt att ekonomiska påfrestningar och viljan att möta patienternas förväntningar ofta leder till överbehandling.

 

STUDIE: Aesthetic dentistry and ethics: a systematic review of marketing practices and overtreatment in cosmetic dental procedures

STUDIE: Prevalence of Body Dysmorphic Disorder among patients seeking orthodontic treatment

Omdömen från svenska betygssajter:

”Sätter aldrig min fot i kliniken igen”

”Har sett bättre tandläkare, väljer en annan nästa gång”

”Jag kommer aldrig mer till er”

”Undersökningen varade knappt två minuter, och jag fick snabbt besked om att det inte var något fel på min käke – trots mina tydliga besvär och smärta. Bemötandet kändes oprofessionellt, och tandläkaren verkade inte särskilt engagerad i mitt tillstånd.”

”En del tandläkare ska verkligen inte syssla med serviceyrken. Säg upp er om ni hatar ert jobb så mycket”

”Varning: Undvik denna tandläkare!”

”Orkar inte ens skriva hur efterblivna de är.Sämsta blufföretaget på länge. Pinsamt att dom ens får finnas.” 

”Sämsta kliniken. Man kan ringa dem hur mycket man vill, ingen har tid att svara så det blir omöjligt att avboka tid. Däremot så har de tid att ringa en när de tänker skicka debiteringsfakturan!”

Viss kommentarer har bearbetats språkligt. Namn på personer och kliniker har tagits bort.

Om Dental24

Dental24 – Ledande nyhets- och kunskapsportal inom svensk tandvård enligt professionen.*

Dental24 läses av flera tusen dentalt intresserade varje vecka.

Dental24 erbjuder yrkesverksamma inom dentalbranschen en samlad plats för nyheter, kunskap, aktuella händelser, erfarenhetsutbyte, utbildningar, artiklar, dokumentation och produktinformation.

Dental24 produceras i samverkan med tandläkare, tandhygienister, tandsköterskor, tandtekniker, institutioner, kursgivare, föreningar, organisationer, leverantörer och andra medier.

Kontakt

Per Capita AB
info@dental24.se
Org. nr: 556763-9785

Ansvarig utgivare

Per Ahlberg

Vill du synas på Dental24?

Mer om att annonsera

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Gör som 8 500 andra, prenumera på vårt nyhetsbrev

Utvecklad av mkmedia
×

Nyhetsbrev

Gör som 8 500 andra, prenumera på vårt nyhetsbrev