Att nätverka i nöd och lust
Att nätverka med människor du känner eller kanske inte alls känner har fått en ökad betydelse. Idag kanske ditt nätverk mest består av kollegor, familj, vänner och bekanta? Men med de nya kanalerna på internet som sociala medier, appar och mötesplatser s.k. communities, sms eller mejl förändras vår vardag ytterligare.
Och mer lär det bli! På senare tid har vi sett företeelser som Airbnb och Uber dyka upp men räkna inte ut de gamla hederliga funktionerna som SMS och Facebook. De utvecklas ytterligare och får många nya användningsområden såsom påminnelser, intressebevakning m.m.
Hittills har vi bl.a. sett att branscher inom musik, media, finans, telecom och resor fått ökad konkurrens från nätet. Nu är det alltså hotell- och transportbranschen som får känna av nya tider. Återstår att se hur lagstiftningen anpassar sig till dessa nya möjligheter.
Det som kan vara svårt är att hänga med i svängarna och bestämma sig för om man ska delta i dessa nya kanaler. Det gäller alltså att finnas tillgänglig i egna ägda kanaler såsom hemsida, blogg, etc. men även i andra kanaler såsom Facebook, Google+ etc. Vissa kanaler kan man dessutom köpa in sig på såsom Google Ads, olika communities (Dental24, m.fl.), sociala medier (t.ex. YouTube) eller specifika söktjänster (Bokavard, 1177 Vårdguiden, Tandlakare.se m.fl.) för att skapa ökat intresse/trafik/kunder, s.k. viral/digital marknadsföring.
Men att nätverka genom att mötas då, säger vän av ordning? Självklart är det också jätteviktigt men tänk så många digitala möten/samtal som sker både före och efter det att man träffas rent fysiskt. Det gäller alla typer av möten, både i jobbet och privat.
Missa inte heller att nätverka med människor som är bra på något annat än du själv är. Det kan vara en sakkunnig eller kanske någon i en annan generation eller någon med helt annan erfarenhet än du själv.
I mitt fall är det ofta mina barn/ungdomar som hjälper mig att ha koll på nya digitala kanaler såsom Pod-cast, WhatsApp, m.m.
Per Ahlberg
Grundare av Dental24
Detta är en krönika och åsikterna som uttrycks är personliga.