Dax att gå vidare
Väl hemma efter en Odontologisk Riksstämma/Swedental, där digitalisering var det allt dominerande temat, har jag funderat en hel del över hur man orienterar sig i vårt nya medielandskap.
Det är uppenbart att Dental24 har visat vägen till ett nytt sätt att kommunicera kunskap och information på. Flera har låtit sig inspireras av Dental24 och i stora stycken tagit efter, exempelvis Tandläkartidningen. Det tycker vi är jättebra, för vem vill bara följa en enda mediekanal? Att Dental24 (liksom Tandläkartidningen, m. fl.) konstant ökar bekräftar också att vi är på rätt väg.
Att välja sin egen väg
Vi på Dental24 är en nischad community på nätet och produceras till stora delar av engagerade personer och verksamheter inom branschen, liksom Wikipedia. Därför ser vi inte Tandläkartidningen som en konkurrent, och inte heller sociala media i dess nuvarande form. Dental24 och andra hemsidor som ägnar sig åt content marketing, kommer enligt min egen analys kunna leva sida vid sida med både sociala media och appar i en allt mer differentierad medievärld. Vi tror på teamarbete och är en fri öppen kanal som vänder sig till alla yrkesgrupper inom professionen.
Framtid
När vi nu blickar lite framåt så ser vi en värld med ännu fler digitala lösningar. Det är lika bra att ”gilla” och tänka i dessa banor. Det betyder bland annat att vi kommer få se allt mer rörliga bilder (korta videosnuttar) och mera ljud (podcasts). Vi kommer också få se ett ökat mediebrus där målgruppen blir allt mer selektiv i sitt urval. Antingen för att algoritmerna blir bättre eller genom att vi själva väljer vad vi vill ta del av.
Våga ifrågasätta reklam kostnader/intäkter
Reklamen kommer också att ta nya former, då de traditionella mediekanalerna, såsom dagstidningar, facktidningar, etc. inte längre kan förlita sig på annonsintäkter.
Även Dental24 tar emot annonser, men vi förespråkar värdeskapande innehåll (Content Marketing), i alla möjliga digitala former såsom nyhetsbrev, text, bild, video och ljud. Andra relevanta exempel kan vara olika listor som ”Mest läst”, ”Kurser & event” eller ”Lediga jobb”. Det gäller att tänka i lite nya banor när det handlar om information och kommunikation på nätet.
”Gå inte över ån för att hämta vatten”
Ibland gäller det ”att gräva där man står”. Se till att du har en uppdaterad hemsida med relevant innehåll för dina målgrupper och driv trafik dit. Välj kanal och aktiviteter utifrån din kärnverksamhet, målgrupp, budskap, erbjudande och önskat resultat. Kom ihåg att mäta trafiken och utvärdera den. Gör det som du själv är bra på, och ta hjälp av andra kompetenser (exempelvis frilansskribenter, webbyråer och filmproducenter) vid behov.
En dag kanske det dyker det upp en ny smart digital lösning som överträffar dagens lösningar så som det gjort inom flera andra branscher – till exempel internetbank, BankID, musik via Spotify, parkerings- eller väder-app?
Den som lever får väl se. ?
/Per
Detta är en krönika och åsikterna som uttrycks är personliga.