Din nyhets- och kunskaps-portal inom odontologi.

Krönika

21 maj 2014

Det ryktas på nätet…

Per Ahlberg

Redaktör, ansvarig utgivare och grundare till Dental24

Det har nog inte undgått någon att varor och tjänster allt som oftast recenseras på nätet. Detta kommer att få en ökad betydelse vid val av leverantör för olika varor och tjänster. När vi väljer t.ex. hotell eller resmål är det nästan självklart att först läsa vad andra tycker. Hur bra eller dåligt stället är blir allt mer transparent och varför inte lita på andras erfarenhet? Detta gäller även för tandvården!

När det gäller val av hotell eller resor kan det vara bra att ha koll på Hotels.com eller Tripadvisor.se för att snabbt se vad som är bra eller mindre bra. På Tripadvisor kan du förutom att se vad folk i allmänhet tycker även se vad dina vänner, som också använder Tripadvisor, har upplevt. Snacka om ”mun-till-mun”!

Gäller även tandvård

Detta fenomen finns även inom tandvården. Eniro var tidigt ute med Rejta.se men idag jagar också många företagare Facebook ”likes” och Google+ på nätet. Just Google+, som ännu inte är så vanligt i Sverige, är extra intressant för företagare eftersom den är kopplad till Googles övriga tjänster såsom sök, map, etc. Facebook i all ära men det går ju inte söka och se vad alla skriver på sina Facebook-sidor.

Nästa generation sociala medier

Kontentan är att sociala medier för företag har utvecklats med t.ex. Google+ där alla kan hitta till företaget, få tillgång till kontaktuppgifter och se vad andra tycker om verksamheten. Detta kan vara både positivt och negativt beroende på vad som skrivs av era patienter/kunder. Med tanke på det höga kvalitetsindex som tandvården får år efter år kommer det sannolikt att skrivas mer positivt än negativt på dessa sidor.

Vårda ert rykte på nätet

Skulle det mot all förmodan skrivas något osakligt eller oskäligt om ert företag, bemöt det på ett sakligt och vänligt sätt. Men respektera andras åsikter. Gå aldrig i polemik med någon på nätet.

”All publicitet är bättre än ingen publicitet”

I reklamkriget på 1970-talet mellan resejättarna Tjæreborg och Spies var Simon Spies övertygad om att all publicitet var bättre än ingen publicitet. Det finns all anledning att tro att detta gäller även för andra branscher, t.ex. tandvården.

/Per Ahlberg

Per Ahlberg

Redaktör, ansvarig utgivare och grundare till Dental24

Per har arbetat hela sitt verksamma liv med försäljning och marknadsföring av medicintekniska produkter. 2008 startade han tillsammans ett antal samarbetspartners och företrädare för dentalbranschen Dental24.

Detta är en krönika och åsikterna som uttrycks är personliga.

Om Dental24

Dental24 – Ledande nyhets- och kunskapsportal inom svensk tandvård enligt professionen.*

Dental24 läses av flera tusen dentalt intresserade varje vecka.

Dental24 erbjuder yrkesverksamma inom dentalbranschen en samlad plats för nyheter, kunskap, aktuella händelser, erfarenhetsutbyte, utbildningar, artiklar, dokumentation och produktinformation.

Dental24 produceras i samverkan med tandläkare, tandhygienister, tandsköterskor, tandtekniker, institutioner, kursgivare, föreningar, organisationer, leverantörer och andra medier.

Kontakt

Per Capita AB
info@dental24.se
Org. nr: 556763-9785

Ansvarig utgivare

Per Ahlberg

Vill du synas på Dental24?

Mer om att annonsera

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Gör som 9 000+ andra, prenumera 
på vårt nyhetsbrev

Utvecklad av mkmedia
×

Nyhetsbrev

Gör som 9 000+ andra, prenumera 
på vårt nyhetsbrev