Krönika

11 februari 2014

Historien upprepar sig!

Per Ahlberg

Redaktör, ansvarig utgivare och grundare till Dental24

I mitten av 90-talet kopplade Microsoft ett järngrepp på PC-marknaden genom att paketera och erbjuda olika MS program i en s.k. suite eller Office-paket med program som Word, Excel, PowerPoint och Explorer. Nu gör Google samma sak 20 år senare!

Via Google+ (G+) som är baserat på användarens Google-konto utmanar Google Facebook genom att integrera och kombinera olika Google-tjänster såsom Gmail (e-post), Google Maps/Google Earth, You Tube, m.fl. i en och samma Google-profil.

Naturligtvis finns Google+ även som app att hämta hem från både Google Play (android) och Apple Store (för Apple användare) för enklare mobil användning.

Google_plus_one.svg

För både den enskilde och företagaren betyder det att man får ännu en profil att uppdatera med aktuell information.

Istället för ”like” på Facebook kommer man att se allt fler G+ ikoner på olika hemsidor. G+ innebär också att det blir lätt att se vem som är populär eller inte då det också blir enkelt att lämna olika recensioner. Detta är något som vi tidigare har sett på t.ex. Rejta.se, TripAdviser.com och Hotel.com.

Kanske passar Google+ bättre för företagare än Facebook, eftersom det vanligaste sättet att hitta något på nätet är att Googla och sedan få en snabb överblick av vanliga frågor om företaget som t.ex. ”om oss”, kontaktuppgifter, vägbeskrivning/karta.

Framtiden får väl avgöra hur stort Google+ blir men det är redan ganska stort (över 500 miljoner användare), framförallt i USA.

Min gissning är att denna funktion kommer att skriva in sig i historieboken liksom andra Google-produkter redan har gjort.

PS  Googles marknadsvärde passerade på den 11 februari 2014 oljebolaget Exxons, vilket innebär att sökjätten numera är världens näst högst värderade bolag, efter ärkerivalen Apple. DS

/Per Ahlberg

 

Per Ahlberg

Redaktör, ansvarig utgivare och grundare till Dental24

Per har arbetat hela sitt verksamma liv med försäljning och marknadsföring av medicintekniska produkter. 2008 startade han tillsammans ett antal samarbetspartners och företrädare för dentalbranschen Dental24.

Detta är en krönika och åsikterna som uttrycks är personliga.

Om Dental24

Dental24 – Ledande nyhets- och kunskapsportal inom svensk tandvård enligt professionen.*

Dental24 läses av flera tusen dentalt intresserade varje vecka.

Dental24 erbjuder yrkesverksamma inom dentalbranschen en samlad plats för nyheter, kunskap, aktuella händelser, erfarenhetsutbyte, utbildningar, artiklar, dokumentation och produktinformation.

Dental24 produceras i samverkan med tandläkare, tandhygienister, tandsköterskor, tandtekniker, institutioner, kursgivare, föreningar, organisationer, leverantörer och andra medier.

Kontakt

Per Capita AB
info@dental24.se
Org. nr: 556763-9785

Ansvarig utgivare

Per Ahlberg

Vill du synas på Dental24?

Mer om att annonsera

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Gör som 8 500 andra, prenumera på vårt nyhetsbrev

Utvecklad av mkmedia
×

Nyhetsbrev

Gör som 8 500 andra, prenumera på vårt nyhetsbrev