Krönika

30 maj 2015

Mediagrodor

Per Ahlberg

Redaktör, ansvarig utgivare och grundare till Dental24

Granskande, grävande eller undersökande journalistik syftar till att avslöja förhållanden som är av stort allmänintresse vilka annars inte skulle komma fram. Så är det, och så skall det också vara i en öppen demokrati. Detta leder ofta till förbättringar. Det man kan diskutera är hur journalister och de som blir granskade hanterar sin uppgift.

Att vara ärlig och öppen vinner alltid i längden. Har man inget att dölja behöver man knappast heller vara orolig för att bli avslöjad. I det nu aktuella fallet när TV4s Kalla fakta granskade tandvården kom det flera ”grodor” från båda parter.

Helt klart är att TV4s Kalla fakta har försökt ”vinkla” och slå hål på uppfattningen om svensk tandvård, en verksamhet som har stort förtroende bland patienterna och år efter år placerar sig i topp enligt svenskt Kvalitetsindex. Skandaler uppstår ju ofta när fallhöjden är stor. Vad som är synd är att journalister ibland är osakliga och ofta överdriver saker och ting. Här finns mycket att önska när det gäller professionalismen från TV4s Kalla fakta.

Men även de som blev intervjuade och representerar tandvården måste vara bättre på att konfronteras med media. En kurs i krishantering rekommenderas. Kan man inte hantera en journalists frågor skall man inte uttala sig alls utan hänvisa till den som kan. Media älskar okunniga eller skandalösa uttalanden.

De senaste tio åren har tandvården blivet granskad vid ett flertal tillfällen.
2005 var det Nobel Biocare som hamnade i rampljuset av SVTs Uppdrag Granskning med bonusprogram och NobelDirekt. 2011 försökte SVTs Uppdrag Granskning hänga ut tandvården i Malmö för att ha hanterat hemlösa ojust (misslyckades dock pga. bra krishantering). 2012 var det Göteborgs-Posten som med rubriker som ”Rutten tandvård”, ”Fusk”, ”Stora brister i vården”, ”Professionell inkompetens”, ”Oseriösa tandläkare fuskar till sig mellan 300 miljoner och en miljard” gick ut på bred front inför den Odontologisk Riksstämman som det år hade temat ”Värdens bästa tandvård”. 2013 gjorde SVT ett 60-tal inslag om tandvården och nu TV4s Kalla fakta.

När kommer nästa omfattande granskning är den fråga som alla som jobbar med tandvård bör ställa sig. Att vara förberedd är A och O. Gå en kurs eller läs en bok i mediaträning/krishantering. Nästa gång kan det vara du som utfrågas! Då är det bra att ha tänkt ut svaren redan innan frågorna ställs. Inte så svårt som det kanske låter.

 

/Per Ahlberg

 

Per Ahlberg

Redaktör, ansvarig utgivare och grundare till Dental24

Per har arbetat hela sitt verksamma liv med försäljning och marknadsföring av medicintekniska produkter. 2008 startade han tillsammans ett antal samarbetspartners och företrädare för dentalbranschen Dental24.

Detta är en krönika och åsikterna som uttrycks är personliga.

Om Dental24

Dental24 – Ledande nyhets- och kunskapsportal inom svensk tandvård enligt professionen.*

Dental24 läses av flera tusen dentalt intresserade varje vecka.

Dental24 erbjuder yrkesverksamma inom dentalbranschen en samlad plats för nyheter, kunskap, aktuella händelser, erfarenhetsutbyte, utbildningar, artiklar, dokumentation och produktinformation.

Dental24 produceras i samverkan med tandläkare, tandhygienister, tandsköterskor, tandtekniker, institutioner, kursgivare, föreningar, organisationer, leverantörer och andra medier.

Kontakt

Per Capita AB
info@dental24.se
Org. nr: 556763-9785

Ansvarig utgivare

Per Ahlberg

Vill du synas på Dental24?

Mer om att annonsera

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Gör som 8 500 andra, prenumera på vårt nyhetsbrev

Utvecklad av mkmedia
×

Nyhetsbrev

Gör som 8 500 andra, prenumera på vårt nyhetsbrev