Din nyhets- och kunskaps-portal inom odontologi.

Krönika

7 september 2020

NÖDBROMS Missbruk (borde) beivras

Per Ahlberg

Redaktör, ansvarig utgivare och grundare till Dental24

I dessa dagar är det viktigt att vi vidtar de åtgärder som krävs för att hejda Covid-19 pandemin. Men det gäller också att vi inte vidtar fel åtgärder eller använder Covid-19 som en ursäkt för att det går som det går och blir som det blir. Det går att styra utvecklingen.

Tandvården har knappast haft några större ”problem” med att hantera Covid-19 viruset, eller andra virus för den delen. Inom tandvården är man ju van att ha bra hygienrutiner. Nu är det ju inte bara tandvården som drabbas utan kanske värst av allt tandvårdens patienter.

Det skiljer sig mycket från hur man har hanterat patienterna. Allt från ”lock down” (stängda kliniker, neddragningar och friställningar) till de kliniker som faktiskt ökade både patientantal och omsättning under första halvåret 2020. Men så gjorde man inte som de flesta andra, utan personalen ringde till berörda patienter och frågade om de ville komma på besök nu eller senare. På detta sätt fyllde man luckorna i tidsbokningen och fick otroligt uppskattande respons från patienterna. Kanske är det personliga bemötandet som är avgörande? När ringde du till en patient senast? Nyligen förhoppningsvis! Visa omtanke och nöj er inte med att bara kalla som vanligt, för just nu är det är inte som vanligt!

Det blir lätt en myt och självuppfyllande profetia att både omsättning och resultat skall falla under en pandemi, men så är det alltså inte. Allt är inte svart eller vitt.

Så kan det gå

Min plan var att flyga med SAS på en seglingsresa till Medelhavet den närmsta tiden (slutet av september). Flygbiljetten och båthyran var betalade sedan länge. Då får vi som tänkte resa plötsligt ett besked från SAS att det bokade flyget är inställt. Till följd av detta kan resan inte bli av.

Inte konstigt att många förlorar sina intäkter och kanske även jobb. SAS går ju som bekant just nu med brakförlust och vem är det som får betala det, om inte staten d.v.s. vi skattebetalare. Borde de inte få igång flygningarna igen? Orsaken till annulleringen uppger de inte. Är det Covid-19 eller efterfrågan, dålig beläggning och tomma stolar?

Kan det vara så att samma sak gäller för tandvården?

Idag borde det inte finnas några tandvårdsköer eller brist på tandvård. De enda som kan tänkas behöva vänta (köa) är de som av sakliga kärl inte vill besöka tandvården just nu med – all respekt för det.

Hur som helst så gäller det nu att snabbt återgå till det ”nya normala” och förhålla oss till den verklighet vi lever i. Håll ut, följ Folkhälsomyndigetens rekommendationer men gå inte på några myter!

 

/Per Ahlberg

Per Ahlberg

Redaktör, ansvarig utgivare och grundare till Dental24

Per har arbetat hela sitt verksamma liv med försäljning och marknadsföring av medicintekniska produkter. 2008 startade han tillsammans ett antal samarbetspartners och företrädare för dentalbranschen Dental24.

Detta är en krönika och åsikterna som uttrycks är personliga.

Om Dental24

Dental24 – Ledande nyhets- och kunskapsportal inom svensk tandvård enligt professionen.*

Dental24 läses av flera tusen dentalt intresserade varje vecka.

Dental24 erbjuder yrkesverksamma inom dentalbranschen en samlad plats för nyheter, kunskap, aktuella händelser, erfarenhetsutbyte, utbildningar, artiklar, dokumentation och produktinformation.

Dental24 produceras i samverkan med tandläkare, tandhygienister, tandsköterskor, tandtekniker, institutioner, kursgivare, föreningar, organisationer, leverantörer och andra medier.

Kontakt

Per Capita AB
info@dental24.se
Org. nr: 556763-9785

Ansvarig utgivare

Per Ahlberg

Vill du synas på Dental24?

Mer om att annonsera

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Gör som 9 000+ andra, prenumera 
på vårt nyhetsbrev

Utvecklad av mkmedia
×

Nyhetsbrev

Gör som 9 000+ andra, prenumera 
på vårt nyhetsbrev