Patienter förväntar sig information via nätet
Visst går det att hitta all möjlig tandvårdsinformation på nätet, men borde den inte komma från just dig? Eller gör den redan det?
Idag kommunicerar de flesta av oss via digitala kanaler och med ett överflöd av information om allt möjligt. Därför är det viktigt att tillhandahålla patientinformation med rätt och riktigt information och inte bara informera patienterna vid besök. Ett bra sätt är att be om patientenrnas mejladresser och medgivande att få skicka praktiska råd och rön då och då. Kanske har ni öppet hus någon gång, arrangerar föreläsningar, vill lämna hälsotips eller skriva om någon annan nyhet på kliniken som ny behandlingsmetod, ny personal eller ny adress?
Använd ett riktigt mejlprogram t.ex. www.mailchimp.com (nättjänst) där det går att administrera mejlutskick och där läsarna kan på- och avregistrera sig själva. I programmet utformar och distribuerar du också själva mejlet.
Ett minimum bör vara att finnas tillgänglig med allmänna råd via en egen fräsch och uppdaterad hemsida. Många har också en egen professionell Facebooksida eller kanske ännu bättre, en Google+ sida, även om de två sistnämna är lite överkurs och ”steg 2”. Viktigast är att ha en vanlig hemsida som är lätt att hitta och innehåller relevant information för patienterna.
Tänk också på att det skall vara enkelt att ”dela” informationen på hemsidan genom att komplettera med symboler för Facebook, Google+ och inte minst via eget mejlprogram till andra patienter som kan vara intresserade av just denna information (”mun till mun-kommunikation”, se symboler nedan och på alla andra sidor på Dental24).
Behöver du hjälp att komma igång? Kontakta gärna mig!
/Per Ahlberg
Dental24
Detta är en krönika och åsikterna som uttrycks är personliga.