Din nyhets- och kunskaps-portal inom odontologi.

Krönika

31 augusti 2011

Så här agerar du i ekonomiskt oroliga tider

Per Ahlberg

Redaktör, ansvarig utgivare och grundare till Dental24

Det har väl knappast undgått någon att vi befinner oss i en ekonomiskt turbulent tid just nu. USA, Grekland, Spanien, Portugal, Irland, Italien, m.fl. länders ekonomier går med stora underskott. Detta har skapat oro både på börsen, arbetsmarknaden och i privatekonomin.

Den globala, ekonomiska och tekniska utveckling påverkar vår vardag, även oss som jobbar med tandvård. Inget är som förr och kommer troligen aldrig att bli det heller!

När det blir oroliga tider har vi människor en tendens att vara extra försiktiga ekonomiskt. Därför bör man beakta följande:


Man köper det man vill ha – inte det man behöver!

Detta gäller speciellt i oroliga tider och inte minst när det gäller investeringar.
Det innebär att man måste få patienten att
vilja ha det han eller hon vill ha.
Vi ska inte locka eller konkurrera med lågt pris utan erbjuda och tillhandahålla ett mervärde som är tilltalande.


Vad för mervärde kan vi då erbjuda patienterna utan att behöva erbjuda lägsta pris?

Exempel på detta är kosmetik/utseende, hälsa, behandlingar som helst bara kräver ett besök samt trygghet.

När det gäller protetik ska vi erbjuda definitiva lösningar direkt utan att patienten behöver något provisorium och komma på återbesök för provning, cementering etc, dvs. ”one day dentistry”. Detta spar såväl tid, hantering, onödigt krångel (tappade provisorier, vassa kanter, ilningar mm) och pengar för alla parter. För att kunna göra det krävs tillgång till modern teknik på nära håll t.ex. en skanner eller fräs vilket många redan har insett.

En sådan service innebär att priskonkurrensen elimineras –det handlar inte längre om pris!


Garanterad lösning

Ett annat sätt att skapa mervärde för alla parter är att ge garanti på den lösning du erbjuder.

Erbjud patienten fem års garanti på åtgärden om de väljer en protetisk lösning i stället för ”en vanlig fyllning” och informera om att fyllningen enbart omfattas av en garantitid på ett år. Vi hjälper på så sätt patienten att välja, vilja ha, en högre kvalitetsnivå på restaurationen, samtidigt som vi erbjuder trygghet med investeringen i form av garanti.

Ett motkrav är att patienten kommer på regelbundna kontroller hos t.ex. din tandhygienist, på samma sätt som bilförsäljaren ger garanti på bilen om man följer serviceprogrammet.

Självklart betalar man för denna service liksom man betalar olja, nya tändstift och filter vid servicetillfället.


Win-win

Allt detta gör att du erbjuder en produkt/tjänst som ger dig och patienten en långsiktigt bättre ekonomi och patienten en högre kvalitetsnivå .

– Patienten blir mer delaktig och får själv välja den lösning och kvalitet som passar honom/henne bäst, fyllning eller protetik, ett eller fem års trygghetsgaranti.

– Din tandhygienist slipper uteblivna besök och tom stol.


Det bästa av allt!

Du får en friskare och mer nöjd patient. Och det är väl det vi alla strävar efter, eller hur?


Människor vill ha bra lösningar. Inte bara ”drill, fill and bill”.

Detta har t.ex. motorcykeltillverkan Harley Davidson och kosmetikföretaget Dior insett. De erbjuder eller säljer inte bara produkter, de tillhandahåller en skön känsla och en livsstil. De erbjuder ”en lösning” som människor vill identifiera sig med.

Vi måste erbjuda produkter och tjänster som skapar trygghet, god hälsa, säkerhet och skönhet. I oroliga tider ökar konsumtionen av godis och kosmetik, man vill trots tuffa tider unna sig lite guldkant på tillvaron. Hjälp dina patienter att få en odontologisk guldkant!

Fundera på vilka andra mervärden du kan erbjuda utan att behöva erbjuda lågpris och sämre marginaler. Kanske är det ökad tillgänglighet, hälsokontroller, tillgång till specialistvård, bästa bemötande/hög service, betalnings- eller finansieringstjänster?

Tänk igenom vad du vill vara/är riktigt bra på och kommunicera detta. Gör en plan och skriv ner den så att alla i verksamheten känner sig delaktiga i denna plan!

 

Gordon Meland, legitimerad tandläkare och seniorkonsult i kvalitets- och affärsprocesser www.kaizensupport.se och www.senioravagvisare.se

Per Ahlberg, Diplomerad Marknadsekonom och webbentreprenör www.dental24.se

 

PS Vill du ha hjälp med färdiga garantidokument finns sådana att tillgå hos www.kaizensupport.se DS

{loadposition share_blogg}

Per Ahlberg

Redaktör, ansvarig utgivare och grundare till Dental24

Per har arbetat hela sitt verksamma liv med försäljning och marknadsföring av medicintekniska produkter. 2008 startade han tillsammans ett antal samarbetspartners och företrädare för dentalbranschen Dental24.

Detta är en krönika och åsikterna som uttrycks är personliga.

Om Dental24

Dental24 – Ledande nyhets- och kunskapsportal inom svensk tandvård enligt professionen.*

Dental24 läses av flera tusen dentalt intresserade varje vecka.

Dental24 erbjuder yrkesverksamma inom dentalbranschen en samlad plats för nyheter, kunskap, aktuella händelser, erfarenhetsutbyte, utbildningar, artiklar, dokumentation och produktinformation.

Dental24 produceras i samverkan med tandläkare, tandhygienister, tandsköterskor, tandtekniker, institutioner, kursgivare, föreningar, organisationer, leverantörer och andra medier.

Kontakt

Per Capita AB
info@dental24.se
Org. nr: 556763-9785

Ansvarig utgivare

Per Ahlberg

Vill du synas på Dental24?

Mer om att annonsera

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Gör som 9 000+ andra, prenumera 
på vårt nyhetsbrev

Utvecklad av mkmedia
×

Nyhetsbrev

Gör som 9 000+ andra, prenumera 
på vårt nyhetsbrev