Stora stygga vargen
Stora stygga vargen är en figur i ”Tre små grisar”, en folksaga om tre grisar som bygger varsitt hus. De två första bygger hus av halm respektive trä. Den tredje grisen bygger sitt hus av sten. En varg som vill äta upp grisarna blåser omkull de två första grisarnas hus, men rår inte på stenhuset. Vargen går då upp på taket och hoppar ner genom skorstenen, men den tredje grisen har ställt en gryta med kokande vatten på elden, som dödar vargen.
Vad har detta med dig och mig att göra?
Jo, vi lever i en föränderlig värld där den som alltid gör som tidigare förlorar och den som bygger om med ny teknik blir kvar. Dagens hot kommer varken från en varg eller från Kina. Dagens hot kommer från ny teknik och globaliseringen, om man nu inte lär om och anpassar sig. Ingen kommer t.ex. att ta analoga avtryck i en snar framtid, det inser nog de flesta. Redan idag kan de flesta fallen göras både billigare och bättre digitalt än med traditionell avtrycksmassa. Idag är avtrycket i många fall den felande länken.
Varför tar det då så lång tid att ställa om?
Jo, därför att vi människor har tusen skäl att inte förändra oss eller så är vi helt enkelt omotiverade att ställa om. En del av dessa skäl handlar om att inte vilja investera i framtiden. Det kan senare bli förödande för vår dagliga verksamhet.
Många processer kommer förr eller senare att påverkas av den nya digitala informationstekniken och göras om på ett helt annat sätt. Titta bara på banker, musiktjänster, e-handel, tillverkning, media, biljett/hotellbokning etc.
Detta har inte så mycket med kineser att göra utan snarare med amerikaner (Silicon Valley) och globaliseringen. Produktion av produkter och tjänster söker sig till de som utför dem bäst. Lokal produktion kan vara en fördel men kanske inte ett måste.
Nyligen blev jag erbjuden billig tandvård i Thailand men väljer att fortsätta hos min lokala tandläkare i Sverige.
Den digitala tekniken innebär individualisering och ökad valfrihet, eller större rörlighet om man så vill. Ta annonsering på nätet som exempel. Idag går ca 60% av alla reklamintäkter på nätet till Google och Apple! Dagens (morgondagens?) reklamintäkter hamnar alltså i USA medan lokala media går på knäna. Det enda som hotar den utvecklingen är att är människor är så trötta på reklam att 25% av alla på nätet har installerat appen Adblocker för att slippa reklam överhuvud taget. Vargen dör alltså i grytan!
Content Marketing allt vanligare
Svaret på detta heter med all sannolikhet Content Marketing. Content Marketing (innehållsmarknadsföring) är information på nätet som tillhandahålls på användarnas och inte på annonsörernas villkor. Det betyder att den som har något att erbjuda (t.ex. tandvård eller produkter och tjänster till tandvården) behöver göra sig tillgänglig och sökbar på nätet. Eftersom reklam sällan är särskilt roande innebär det att man måste bli intressant och sökbar på ett helt annat sätt.
Ett av dessa är att tillhandahålla svar på allt det som den man vill komma i kontakt med önskar få veta (kontaktuppgifter, produktegenskaper eller tjänster). Ofta handlar det inte bara om lägsta pris utan om bra lösningar och erbjudanden. Det kan man t.ex. göra med text, bild, ljud eller video (content). Indexerar man dessutom detta innehåll så hittar också Google och den som söker informationen.
Vill du veta mer om kanske den hetaste trenden på nätet just nu förslår jag att du läser någon eller båda dessa böcker: Content Marketing värdeskapande marknadsföring och Content Marketing för alla.
/Per Ahlberg
Grundare till Dental24
Relaterade artiklar:
Dental24: Content Marketing B2B inom tandvården
SKL: Visionen för e-hälsoarbetet: Bäst i världen 2025
Detta är en krönika och åsikterna som uttrycks är personliga.