Tack och adjö!
Tack för alla trevliga möten på Scandefa i Köpenhamn! Där fick vi säja adjö till många för vi ses kanske inte fysiskt på ett tag. Kanske blir det inte förrän efter sommaren? Till dess ses och hörs vi förhoppningsvis här på nätet!
Faktum är att många av er som följer Dental24 har jag aldrig träffat i verkligheten. Ändå är det som om vi ”känner” varandra! Det märker jag när jag väl träffar folk i branschen för första gången. Det är intressant hur man faktiskt kan bygga upp en personlig relation även på nätet. Ja, och Dental24 har nu funnits på nätet i snart nio år. ?
Jag vill också passa på att hälsa Folktandvården välkommen som samarbetspartner till Dental24. Västra Götalandsregionen blir först ut men flera andra landsting/regioner är på gång! Kanske kan vi även samla olika myndigheter och fler organisationer på vår portal i framtiden? Det skulle många tjäna på! Idag räcker det inte med att ha en egen hemsida utan man måste också skapa trafik via olika forum och mediakanaler såsom Dental24 eller kanske rent av på olika sociala mediakanaler? Valet av kanal beror på med vem och vad man vill kommunicera? Dental24 riktar sig ”bara” till alla de som jobbar med tandvård.
Att kommunicera digitalt ligger som alla märkt i tiden. All kommunikation är inte heller direkt kommersiell marknadskommunikation utan finns till för att öka kännedomen om en tjänst eller produkt. Digital kommunikation kan också vara varumärkesskapande, kunskapsuppbyggande eller användas för rekrytering eller avisering av kurser & event.
Jag har nyligen gått en kurs i digital marknadsföring. Där förordar man användning av Content och Native Marketing (s k innehållsmarknadsföring) såsom sker på t ex Dental24. Den typen av marknadsföring lämpar sig speciellt bra för att övertyga och attrahera sin målgrupp på nätet.
Sista steget i sökprocessen är att konvertera identifierat intresse (leads) till handling. Det gör man lämpligen genom ett fysiskt möte. Idag finns det många intressanta digitala kanaler för innehållsmarknadsföring, t ex webb, mejl, video, poddar och bloggar. Det som numera är viktigt är att bli upptäckt (d v s att vara sökbar med sin produkt eller tjänst) och att inte hoppa på kunden med braskande reklam!
Något att tänka på när man skall nå fram med sitt budskap!
Ha en riktigt skön vår och sommar så hörs och ses vi kanske här på nätet!
Med vänliga hälsningar
Per Ahlberg
Redaktör och grundare till Dental24
Detta är en krönika och åsikterna som uttrycks är personliga.