Tandvård och vanvård
Just hemkommen från ett besök i vårt grannland Danmark där jag besökte den nordiska dentalmässan Scandefa men också helt vanliga danskar finner jag mig föranledd att fråga:
Står det lika illa till i Sverige?
Efter att ha gått runt och besökt ett antal ledande dentalföretag som visade upp det senaste såsom laser, orala och protetiska scanners, cad/cam, fräsmaskiner, dentala material m.m. så gjorde jag också ett nedslag i verkligheten och träffade några helt vanliga danska patienter.
Upplevelsen blev till en rysare!
Den ena patienten fick för bara ett par veckor sedan en tandkrona hos sin danska tandläkare. Eftersom hon troligen är mer påläst än den genomsnittliga patienten ville hon uttryckligen ha en helkeramisk krona och ingen mer metallkeramik i munnen.
Efter 14 dagar fick hon till sin stora förvåning en helt vanlig MK med förklaringen att ”tandteknikern inte kunde göra något annat”. Till saken hör att tandteknikern inte var tillfrågad och att tandläkaren enligt anvisningen (beställningsedeln) hade beställt en konventionell MK i CoCr. Jag har själv sett beställningen och talat med tandteknikern som mycket väl kommer väl ihåg beställningen. Varför tandläkaren inte beställt en e-max eller motsvarande är fortfarande en gåta. Nästa steg blir väl att kolla patientjournalen. Pinsamt, inte minst för patienten!
Inte nog med det!
En annan helt vanlig patient som jag träffade under mitt besök i Köpenhamn var en nybliven pensionär. Efter en stund när vi talats vid berättar han att han hade en tid bokad hos sin tandläkare för att X: a en av de få tänder han hade kvar p.g.a. tandvärk. Kostnad: 300 Dkr. Något annan behandling hade han helt enkelt inte råd med!
Skall det behöva vara så i ett av värdens rikaste välfärdsländer som samtidigt är världsledande på ny teknik inom odontologin/orala scanners och jämlikhet?
Hade detta också kunna hända i Sverige?
Du behöver inte svara för jag tror jag vet svaret! Frågan är snarare vad vi gör åt det?
Se tidigare blogg artikel: En tragisk händelse! ››
Relaterad artikel: Dental24 tar tempen på tandteknikerbranschen – Przemek Seweryniak ger sin syn på utvecklingen ››
/Per Ahlberg, Dental24
Detta är en krönika och åsikterna som uttrycks är personliga.