Tid för reflektion!
Både Swedental och Riksstämman är över för denna gång. Tyvärr lockar dessa event numera allt färre besökare och nedgången har pågått flera år i rad. I år minskade både Swedental och Riksstämman med 5% vs 2011. Så brukar det inte vara när dessa event går i Göteborg. Vad orsaken är kan man bara spekulera i, men trenden är inte bra.
Med tanke på hur viktiga både Swedental och Riksstämman är för tandvården så bör arrangörerna ta sig en riktig funderare. Det behövs en förändring och en nytändning!
Här är några frågor man kan fundera över:
Har man rätt fokus?
I år hade man tre olika ”fokusområden”. Nästa år har man ett brett fokus, nämligen ”Estetik”. Förhoppningsvis lägger man då också in lite mjuka och intressanta värden från tandvårdens gränsland. Jag tänker osökt på Björn Klinges bok ”Munnen – tänder, kropp och själ”. Tänderna är inte bara en del av kroppen. Munnen är en del av livet!
Foto: Jacob Forsell
Är programmet tillräckligt intressant?
Apropå Björn Klinge, så instämmer jag i hans välskrivna krönika ”Den svagaste länken”
i Tandläkartidningen där han konstaterar att det finns mycket att lära av andra yrkesområden. I detta fall flygpiloter på EAO i Köpenhamn. Kanske skall man ”titta lite runt hörnet” när man väljer innehåll till programmet? Varför inte ta in en talare som ingen vill missa? Nästan allt går ju att koppla till tänderna och livet.
Fångar man upp alla berörda?
Detta event måste gå på djupet men också på bredden. Självklart skall det finnas något för speciellt intresserade men finns det tillräckligt för övriga som inte är tandläkare eller specialister? Detta är ju en fantastisk mötesplats för alla som arbetar med tandvård oavsett vilken roll man har.
Några av de allra viktigaste i tandvårdsteamet lyser min sin frånvaro, särskilt tandteknikerna. Det är ju extra märkligt då många av deras uppdragsgivare är där!
Även andra grupper och förbund är underrepresenterade. Det behövs förmodligen någon utifrån som kommer med nya idéer om inte detta event sakta men säkert skall dö ut och ersättas med annat.
Möten och utbyte med kollegor är uppskattade och kommer alltid att behövas. Dessutom är det ett effektivt forum för den som vill lära sig något nytt eller skaffa kunskaper om nya produkter, instrument, tjänster och annat.
Är programmet tillräckligt inspirerande och kreativt?
Variation förnöjer. Här gäller det att vara kreativ! Läs t.ex. om ”Forskarna som står upp på rockscenen”
Kul med alternativa scener men hur är det med ljudet?
På många mässor, så även Swedental, bygger man upp en scen för olika framträdanden. Problemet är bara att bakgrundsljudet stör och de som presenterar måste konkurrera med allt oljud från mässgolvet. Detta är ett kul initiativ men placera scenen på en lämplig plats som är väl avskärmad och har god akustik.
Påverkar konjunkturen deltagandet?
Så borde det inte vara. Visserligen omsätter säkert även tandvården mindre i dåliga tider men behovet av både kunskap och tandvård minskar inte med konjunkturen. I högkonjektur kan det ofta vara för sent att investera.
Vad är alternativen?
Det är många som pockar på uppmärksamhet. Konkurrensen är stenhård. Vad är unikt för just detta event?
Social gemenskap är definitivt viktigt. Då gäller det att man planerar extra noga inför nästa år för Stockholmsmässan ligger ju inte i nöjescentrum precis och alla kan/vill ju inte gå på Forsbergsfesten, även om många hittar dit. Vad kan komplettera detta?
Marknadsför man sig rätt?
I dagens mediebrus gäller det att sticka ut. Det räcker ofta inte med att bara annonsera i fackpressen. Många vill ha information – inte reklam! Var ute i tid och skapa intresse för ämnen och föreläsare. Använd rörligt media i större utsträckning! Idag är det ett billigt sätt att kommunicera. Intervjua tilltänkta föreläsare minst sex månader innan. Använd och sänd på flera mediekanaler samtidigt.
Vill arrangörerna ha uppmärksamhet?
Nya media har fått en ökad betydelse. Det finns ingen ”evidensbaserad vetenskap” om hur man bearbetar media men en plan är bra att ha. Finns det en PR-plan med en tydlig målsättning (budskap till olika målgrupper, antal artiklar, etc.)?
I år blev tandvården kraftigt kritiserad (granskad) av Göteborgs Posten. Var någon förberedd på det? Vad vägde upp denna mer eller mindre befogade kritik?
Jag frågade Tandläkarförbundet några veckor före mötet om det var någon presskonferens inplanerad i samband med Rikstämman och Swedental. Det var det inte i år!
Det finns mycket att lära av andra evenemang som t.ex. Bok & Biblioteksmässan. Ingen missar när B&B går!
Nu ser vi fram emot nya tag inför 2013!
Per Ahlberg/Dental24
Detta är en krönika och åsikterna som uttrycks är personliga.