Din nyhets- och kunskaps-portal inom odontologi.

Krönika

26 mars 2014

Vård och skola kan bättre

Per Ahlberg

Redaktör, ansvarig utgivare och grundare till Dental24

Många av våra välfärdsfunktioner är bra men några kan bli betydligt bättre. Vård och skola verkar t.ex. ha svårt för att hänga med i den allt mer digitaliserade världen. Så behöver det inte vara. Vägen till ett bättre samhälle heter samarbete!

 

Tillverkningsindustrin, order, lager, redovisning, kommunikation, media, ja nästan allt har idag blivit digitalt men både vård och skola halkar efter. Det finns kanske anledning att fundera över varför?

Kanske beror det på att både vård och skola har med människor att göra och att datorer inte alltid är så ”mänskliga”? Troligen beror det också på att de som arbetar direkt med människor verkar ha svårare för att ta till sig den nya tekniken än ingenjörer, ekonomer och företagsledare. Därmed inte sagt att andra inte arbetar med människor för det gör de också.

Alla inser nog rent intellektuellt att vi behöver lära oss att använda dessa nya digitala verktyg som hela tiden dyker upp i vår vardag, men hur?

 

Samarbete hjälper!

Jag tror att det är viktigt att flera kategorier samarbetar och att vi delar på rollerna, inte försöker vara bäst på allt. Det går bara inte! Man måste kunna kommunicera med de som kan det man själv kanske inte är så bra på och samtidigt bli tillräckligt bra för att se möjligheterna och kunna anpassa tekniken till den dagliga verksamheten. Annars skapas det olika system som gör arbetet svårt för de som är närmast slutanvändarna, d.v.s. vårdgivaren eller läraren.

 

Gör det själv-principen

Vi hör ofta om hur läkaren eller läraren inte hinner med sina patienter eller elever för all administration. Det är bl.a. en följd av att man måste göra saker och ting rätt redan från början. Systemutvecklare försöker därför ofta göra s.k. självadministrerande system och ta bort alla felkällor på vägen. Vi möter alla detta dagligen i affären, på banken eller vid biljettkontoret. Visst är det smidigt när man väl lärt sig hur det fungerar men vägen dit kan vara både lång och krokig. Så är det bara, lika bra att acceptera det och inte bli frustrerad!

 

Varning för att bli slav under tekniken

Men det finns också en fara i att t.ex. läkare och lärare administrerar ihjäl sig. Det måste undvikas och kan bara lösas genom att olika kategorier pratar sig samman. Här har övriga verksamheter kommit betydligt längre än vård och skola.
I dessa dagar kan de flesta av oss fylla i självdeklarationen digitalt på nätet, eller?

 

Utvecklingen måste gå framåt

För den som har bestämt sig att vara med i utvecklingen kan det ibland kännas lite tungt att gå till vårdcentralen och bara i begränsad utsträckning kunna kommunicera digitalt före eller efter besöket.

Lika hopplöst känns det när man ser det som ett problem att implementera tekniska hjälpmedel som läsplattor i skolan. Själv känner jag igen detta från när kalkylatorerna de s.k. räknedosorna kom i på början på 70-talet. Det tog många år för skolan att ta till sig detta fantastiska hjälpmedel. Nu verkar dagens ungdom inte kunna räkna manuellt men det är ju inte kalkylatorns fel.

Detta är exempel på nya möjligheter som vi måste ta till vara på och inte vänta på onödigt länge!

Det betyder inte att man skall acceptera komplicerade processer eller för den skull undvika att utveckla dessa processer, tvärtom. Istället bör man samarbeta med de som kan annat än det man själv är bra eller t.o.m. bäst på som t.ex. systemutveckling, vård eller att lära ut. Det är således viktigt att alla drar åt samma håll och ”pratar någorlunda samma språk”, d.v.s. digitalt.

 

När man jämför olika nationaliteter blir det ofta ganska tydligt

De flesta av oss vet hur svårt det kan vara att tala med en fransman! Enlig min erfarenhet varken talar eller tänker fransmän som jag gör. Kanske borde jag lära mig mer franska eller köpa en fransk bil nästa gång?

Jag brukar också säga: ”Det svåra är inte att förstå vad en dansk säger, det svåra är att förstå vad en dansk tänker, eller menar”. För att förstå det behöver man lära känna varandra lite bättre. Vi är så lika men ändå så olika varandra! Själv är jag numera gift med en dejlig dansk lärare och försöker att prata danska, ta del av det danska samhället och föreningslivet. Nu på lördag är det årsmöte i kitesurfingklubben så då gäller det för mig att göra mig förstådd!

 

Det är alltid viktigt att kunna samarbeta över gränserna oavsett om det gäller nationalitet, kunskap, profession eller miljö.

Detta gäller nog oss alla lite tills mans – inte minst alla vi som sysslar med tandvård!

 

/Per Ahlberg

Per Ahlberg

Redaktör, ansvarig utgivare och grundare till Dental24

Per har arbetat hela sitt verksamma liv med försäljning och marknadsföring av medicintekniska produkter. 2008 startade han tillsammans ett antal samarbetspartners och företrädare för dentalbranschen Dental24.

Detta är en krönika och åsikterna som uttrycks är personliga.

Om Dental24

Dental24 – Ledande nyhets- och kunskapsportal inom svensk tandvård enligt professionen.*

Dental24 läses av flera tusen dentalt intresserade varje vecka.

Dental24 erbjuder yrkesverksamma inom dentalbranschen en samlad plats för nyheter, kunskap, aktuella händelser, erfarenhetsutbyte, utbildningar, artiklar, dokumentation och produktinformation.

Dental24 produceras i samverkan med tandläkare, tandhygienister, tandsköterskor, tandtekniker, institutioner, kursgivare, föreningar, organisationer, leverantörer och andra medier.

Kontakt

Per Capita AB
info@dental24.se
Org. nr: 556763-9785

Ansvarig utgivare

Per Ahlberg

Vill du synas på Dental24?

Mer om att annonsera

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Gör som 9 000+ andra, prenumera 
på vårt nyhetsbrev

Utvecklad av mkmedia
×

Nyhetsbrev

Gör som 9 000+ andra, prenumera 
på vårt nyhetsbrev