10 år med Dental24: Del 2: Dental24 idag – stark mix av värdeskapande innehåll
För tionde året i rad ökar visningarna på Dental24. Det var på Swedental i Stockholm 2008 som Dental24 började att publicera dentala nyheter och kunskap på nätet. Sedan dess har våra visningar ökat med över tio procent varje år. I en miniserie om Dental24s historia skildrar vi oss själva som vi är idag.
Dental24 är 2018 större än någonsin. Sedan länge ett självklart forum för tandvården. Idag en informationskälla även för användare utanför professionen.
De flesta användare är tandläkare, tandhygienister, tandsköterskor eller tandtekniker. Men även skolor, företagare, tjänstemän, myndigheter, politiker och andra beslutsfattare följer Dental24.
– Det är framförallt blandningen av relevant och värdeskapande innehåll som uppskattas, säger Per Ahlberg, chefredaktör och grundare för Dental24.
Professionens intressen
Alla är inte intresserade av allt. Men branschen och professionen delar flera intressen. Det mest grundläggande är förstås: Bästa möjliga tandvård för patienten.
– Därför är samarbetet mellan olika yrkesutövare viktigt för en bra vård. För att åstadkomma detta krävs förståelse för alla i hela vårdkedjan från leverantör till patient.
Forum i tre digitala kanaler
Användarna konsumerar materialet via tre digitala media: En webbsida som ständigt uppdateras, ett nyhetsbrev som publiceras varje torsdag samt Dental24 på Facebook.
– Många läsare kommer spontant upp till mig och säger att de gillar att läsa på Dental24. Andra ”likar” vår Facebook-sida. Men flest ”följer” och läser Dental24s nyhetsbrev via mejl varje vecka.
Dental24 har också en sluten grupp på Facebook som heter ”Intressegrupp för digital kommunikation inom Life Science”. Där kan man få råd och tips hur man kan bli bättre på digital kommunikation.
Anpassad till smartphones
Dental24s webbsida har förändrats genom åren. Utvecklingen inom digital media går i rasande fart. Idag läser de flesta Dental24 på små handhållna skärmar. Därför anpassar sig sidan automatiskt efter läsarens skärmstorlek.
– Digitaliseringen är ett paradigmskifte. Mycket av det som vi på Dental24 kommunicerar relaterar på ett eller annat sätt till digitaliseringen, den stora omställningen till CAD/CAM och t.ex. digitala avtryck. Digitaliseringen medför också många nya processer och produkter. Ett exempel är Dental24 i sig.
De mest uppskattade redaktionella inslagen är: nyheter, kliniska studier och krönikor/bloggar. Incidenter, fusk och skandaler lockar alltid till mycket läsning.
Mer personliga inslag
Sedan 2012 har Dental24 satsat på krönikor och bloggar skrivna av yrkesverksamma inom tandvården. Nyhetstelegram och kliniska data behövs, men de mänskliga villkoren berör desto mer.
– Framförallt är det tandläkare Gordon Meland, tandläkare Karin Sjögren, tandtekniker Bodel Sjöholm och tandsköterska Johanna Ene som har blivit otroligt mycket läst liksom flera andra krönikörer/bloggare på Dental24.
– Många av dessa krönikor/bloggartiklar på Dental24 har också gått ”viralt” på social media.
Annonser som kompletterar
Den redaktionella plattformen har vunnit erkännande av annonsörer. Annonserna kompletterar Dental24. Därför är Dental24 ett utmärkt forum för jobbannonser, vidareutbildningar samt nya produkter och tjänster.
– Dental24 blivit en naturlig plats för arbetsgivare och arbetssökande att matcha lediga jobb.
Konkurrenter och kollegor
Genom åren har flera konkurrenter lämnat arenan. Dentalmagazinet var det senaste exemplet. Tandläkartidningen m.fl. förbundstidningar finns fortfarande kvar.
– Tryckt media har aldrig varit Dental24s största konkurrent. Däremot är Google och Facebook konkurrenter till oss, på sätt och vis. Men innehåll – Content – i de sociala kanalerna är inte mycket värt om ingen producerar det. Framför allt måste innehållet ha relevans för läsaren.
DENTAL24 – TIO ÅR AV SERVICE TILL SVENSK TANDVÅRD
För tionde året i rad ökar visningarna på Dental24. Det var på Swedental i Stockholm 2008 som Dental24 började att publicera dentala nyheter och kunskap på nätet. Sedan dess har visningar ökat med över tio procent varje år. I en miniserie om Dental24 skildras den faschinerade historien igår, idag och i morgon.