Från sedlar till Apple Pay: Så vill patienten betala

Patienterna vill betala på sitt sätt. En sedel i går, ett SMS med betallänk idag. Samhällets betalningstrender återspeglas även hos tandläkaren.

Betalning med en klocka kopplad till ett betalkort som är kopplat till Apple Pay eller Samsung Wallet.

Svenskar vill ha flera betalningsalternativ. De gillar att det går fort. De flesta föredrar självbetjäning, betalning med mobilen och digitalt kvitto, enligt Svensk handels studie ”Sverige betalar 2024”.

När patienterna vill ha många betallösninger, kan det bli trassligt för kliniken. Flera olika betallösningar  innebär fler leverantörer med fler avtal, mer jobb, mer formalia, mer arbete med integrering och mer teknik att behärska.

Nya smarta lösningar på gamla problem

Idag erbjuder företag sofistikerade helhetslösningar. Patienten kan välja mellan att betala direkt eller vänta ett dygn. Kontakten sker med SMS. Flera olika möjligheter erbjuds; från Swish till rena lån. Allting är digitalt och tempot är hisnande för oss som minns bankboken.

Lån och avbetalningar är det sämre alternativet, både för patient och tandläkare. Många kliniker erbjuder lån eller finnansieringsupplägg. När det gäller mindre summor, kan patienten ansöka och få svar direkt på kliniken. Ibland upplever patienten formaliteterna kring ett lån som krångligt och villkoren som dåliga.

När patienten inte kan betala alls blir det trubbel för alla. Kliniken måste då kanske fakturera manuellt. Att hantera fodran tar tid och pengar. Förvånansvärt ofta orkar inte kliniken driva in ärendet och det blir en kreditförlust. Patienten åker på en betalningsanmärkning.  

Betalningsmetoder

Kontant

Förr betalade patienten tandläkaren kontant efter behandlingen. I kronor och sedlar. Det är enligt den principen ersättningssystemet fungerar. Sedlar och mynt är mindre vanliga idag. Köpare och säljare tycks ha olika åsikter om kontanter. Många näringsidkare har inte längre plats för dem. Riksbankens undersökningar visar att en stor majoritet av svenskarna vill ha dem kvar.

Kontantliknande betalning: Betalkort

Betalkort är den vanligaste betallösningen. Betalkort räknas som ”kontantliknande” betalning i fall pengarna dras direkt från ett konto och säljarens fordran regleras omedelbart. Betalkort kan användas på många sätt. Patienten kan betala i en kortslip eller på en webbsida. Kortet kan vara kopplat till en service som Apple Pay eller Samsung Wallet. I så fall betalar patienten med mobiltelefon eller med en smartwatch-klocka.

Kapiteringsersättning

Patienten kan förstås betala i förväg. Det kallas kapiteringsersättning. Folktandvårdens frisktandvård är ett exempel på detta. Det finns och har funnits liknande system på den privata sidan. Företag som Dentme, Tandea och Tandx erbjuder abonnemangstandvård för från 149 kr per månad.

Direktbetalning

Swish är den enklaste och vanligaste formen av direktbetalning. Andra direktbetalningar är PlusGiro, Bankgiro, överföringar via bankappar eller direktbetalningstjänster från Klarna, PayPal, eller Zimpler. E-faktura är också en form av direktbetalning.

Avbetalningar

Tandläkare gör förstås rätt i att erbjuda avbetalning. Många tandläkarbehandlingar är dyra. Det vanligaste upplägget idag är faktura- och delbetalning via tredjepartsleverantör. En tredjepartsleverantör har ofta ordet ”finans” med i sitt bolagsnamn. Tandläkaren levererar tandvård till patienten och tar hjälp av en tredjepartsleverantör, som kan låna ut pengar eller lägga upp en avbetalningsplan.

– I alla slags betalningslösningar finns staten med. Staten måste kunna se att det finns en tydlig avbetalningsplan som visar att patienten verkligen betalar. I andra branscher är inte detta lika viktigt. Därför har det funnits en del betalsystem som inte fungerat för tandvård, säger Lars Olsson, näringspolitisk talesman för Privattandläkarna. 

Finansbolaget kan också ta över fordran helt. Tandläkaren får hela eller större delen av pengarna direkt. När fakturan hamnar på patientens bord har den fått tillägg , ofta av ränta, alltid med diverse avgifter. En del tandläkare väljer att själv skicka en faktura eller att upprätta en egen avbetalningsplan till patienter.

– Det som är viktigt i en sådan situation – om man nu har statligt tandvårdsstöd -är att Försäkringskassan kan se att det finns en avbetalningsplan. Det måste finnas en avbetalningsplan mellan vårdgivare och patient, fortsätter Lars Olsson.

Samhället träder in

De sociala myndigheterna kan i vissa fall ersätta en patient för ”nödvändig tandvård”. Villkoren för bistånd till tandvård är svår att beskriva i korta ordalag, förklarar Socialförvaltningen Nordost i Göteborg i ett mail.

Enligt vad Dental24 erfar måste de sociala myndigheterna först fastställa att patienten inte har några pengar (och inte haft på länge och inte kommer att få på länge) samt att det finns ett behov av nödvändig tandvård. Patienten måste inkomma med kostnadsförslag. En förtroendetandläkare kan anlitas för att granska förslaget. Efter behandlingen måste patienten inkomma med kvitto eller överlämna en faktura på genomförda behandlingar enligt kostnadsförslaget.

Den som vill ha hjälp av de sociala myndigheterna bör bo i rätt kommun. Socialstyrelsen konstaterade tidigare i år att: ” Socialtjänsten, som i vissa fall lämnar ekonomiskt bistånd för nödvändig tandvård till personer som av ekonomiska skäl inte kan täcka sina tandvårdskostnader, har olika praxis och tolkningar för när det ska vara aktuellt. Tolkningen av nödvändig tandvård nämns […] variera mellan kommuner.”

Otillåtna betalmedel

Kan man betala tandläkaren i krypto? Inga vanligtvis välunderättade källor kände till att det förekommer i Sverige. Världens mest moderna betalmedel hamnar i samma kategori som världens äldsta – In natura-betalning. Det är kategorin ”Ogillas av Försäkringskassan”.

De moderna betalsystemen erbjuder patienten att själv välja betalmetod vis SMS. OBS: Bilden är nyhetsgrafik och skildrar inte ett befintligt betalsystem.

Marcus Dagnelid: Patienten skall alltid betala varje gång!

Marcus Dagnelid

Tandläkare har mycket att vinna på att se över sina betallösningar. Det säger tandläkaren och entreprenören Marcus Dagnelid, som provat fler olika betalsystem genom åren.

Idag använder hans klinik, Koningsbacke Tandvårdscenter, ett system han beskriver som en totallösning. Det kostar – som alla betalsystem –  lite pengar att använda. Men – som han själv uttrycker det – det tar bort en del huvudbry.

– I stället för att låta en partner sköta factoringen och en annan sköta kort transaktionerna – så kan ju en och samma leverantör sköta factoring, kortläsare, swish och delbetalning för patienten. Hela flödet med en enda partner!

För patienten betyder lösningen en flexibilitet i att betala för tandvården. Med en betalskärm kan patienten själv välja betalsätt enkelt på plats. Patienter som inte vill betala direkt får ett SMS efter besöket. Patienten ombeds välja betalmetod inom 24 timmar.

– Vi lägger oss inte i hur patienten betalar; Kort, faktura eller swish. Men de måste alltid checka ut sin betalning. Det underlättar ju betalningsflödet och säkerheten.

– Om man inte svarar inom 24 timmar blir det en påminnelse: ”Du har inte valt betalsätt”. Svarar man inte på det heller, får man en faktura.

Dagenlid är noga med transparens i fråga om kostnader. En viktig princip är att ta betalt vid varje tillfälle då behandling utförs. Det händer allt för ofta att tandläkare inte får betalt. Många tandläkare är dåliga på att diskutera kostnader och på att tänka som företagare.

– Det är tandläkarens eviga problem. Att vara för snäll mot patienten! Patienten skall alltid betala varje gång för tjänsten och servicen vi har levererat. Det kostar något varje gång, och det skall vi ha betalt för. Vi har ett konstant pengaflöde i verksamheten. Och våra marginaler är små.

Marcus Dagnelid tar exemplet med en vanlig behandling, att göra en rotfyllning med efterföljande krona. Den utförs vid oftast tre olika tillfällen.

– Då skall patienten också betala efter varje tillfälle. En del patienter säger sig vilja vänta tills att behandlingen är klar.

– Jag som tandläkare har materialkostnader redan innan jag börjar behandlingen. Samma sak gäller med längre behandlingar till exempel tandreglering med aligners. Vi måste beställa massor av material för att påbörja behandlingen. Det kostar oss kanske 10- 15 000 kr. Skall inte vi ha betalt för det?

Att bankernas kortlösningar är dyra, är något som många tandläkare har insett.

– Förr när jag hade flera kliniker, betalade vi flera hundratusen varje år i kortavgifter. Det är bankernas system. De äger transaktionen. Banker tjänar pengar på belåning. Och ett kort är en form av belåning.

Enligt Marcus är tandläkaren inte tränad i att ta en affärsmässig diskussion. Man vill primärt fokusera på att behandla patienten.

– Vi är världens sämsta säljare. Tandläkare är inte utbildade i det här. Vi är inte i grunden företagsledare men är inte utbildade i företagsekonomi – det är learning by doing.

Om Dental24

Dental24 – Ledande nyhets- och kunskapsportal inom svensk tandvård enligt professionen.*

Dental24 läses av flera tusen dentalt intresserade varje vecka.

Dental24 erbjuder yrkesverksamma inom dentalbranschen en samlad plats för nyheter, kunskap, aktuella händelser, erfarenhetsutbyte, utbildningar, artiklar, dokumentation och produktinformation.

Dental24 produceras i samverkan med tandläkare, tandhygienister, tandsköterskor, tandtekniker, institutioner, kursgivare, föreningar, organisationer, leverantörer och andra medier.

Kontakt

Per Capita AB
info@dental24.se
Org. nr: 556763-9785

Ansvarig utgivare

Per Ahlberg

Vill du synas på Dental24?

Mer om att annonsera

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Gör som 8 500 andra, prenumera på vårt nyhetsbrev

Utvecklad av mkmedia
×

Nyhetsbrev

Gör som 8 500 andra, prenumera på vårt nyhetsbrev