Aktuellt

Konsumentvägledning

24 september 2025

Konsumentvägledare: Byt tandläkare oftare!

Priserna är för höga. Det är svårt att få rätt prisinformation. Patienter är konsumenter som borde byta tandläkare oftare, säger konsumenvägledare.

Det är vanligt att patienter missförstår vad tandläkaren föreslår. Särskilt så när informationen ges i behandlingsrummet under behandling. BILDEN ÄR AI-GENERERAD.

Förr fanns ett skämtsamt talesätt: Hos tandläkaren gråter man två gånger. Första gången under behandlingen, andra gången när man får räkningen. Medan smärtlindringen gått framåt, tycker många patienter alltjämt att priserna är höga. Vad betalade jag egentligen för? Fick jag rätt behandling?

Tandvårdspatienter är oftare missnöjda med priset jämfört med sjukvårdens patienter, rapporterar Socialstyrelsen. Tandvårdspatienter får sällan kostnadsförslag. De förslag som ges är otydliga. Kostnaden i slutändan blir ofta betydligt högre än enligt ursprungligt förslag, enligt rapporten ”Tandvården och Vårdansvarskommittén” från tidigare i år.

Organisationen Sveriges konsumenter bekräftar att betalningsrelaterade klagomål förekommer när det gäller

Konsumentvägledare Maria Wiezell.

Maria Wiezell.
Konsumentvägledare. Foto: Linus Meyer

tandvård.

– Det stämmer överens med vår erfarenhet. Det är ett helt annat taxesystem. När jag går till sjukgymnast eller läkare, så vet jag att så här är priset. Vare sig jag är där en timme eller 20 minuter. När det gäller tandvård är det helt annorlunda, säger Maria Wiezell, konsumentvägledare på Sveriges konsumenter. :

Ofta saknas en tydlig prislista. Enligt den svenska prisinformationslagen skall det finnas tydlig information om priser på platsen handeln äger rum. På tandläkarmottagningen med andra ord.

– Oavsett om du går privat eller till folktandvården är det en väldig brist på prisinformation.

– Det är ytterst sällan det finns någon slags tryckt informationstabell på disken hos tandläkaren, eller i undersökningsrummet.

– Du kan gå in på 1177 och jämföra. Men…för det första är det inte alla som känner till det. För det andra är det inte där själva ingreppet skall utföras. Det är där man köper tjänsten som du skall få reda på priset innan du gör ingreppet eller inte.

Det är svårt att få reda på kostnaderna i förväg. Det får konsekvensen att patienten får svårt att ta beslut om rätt behandling och rätt kostnadsnivå.

– Och när jag väl sitter hos tandläkaren, och tandläkarna undrar om de skall göra ditten eller datten – hur skall jag som konsument kommunicera då? Man är i underläge. Ibland har man till och med saker i munnen. Man har ingen aning om vilket som är det bästa ingreppet eller om ingreppet ens behövs.

– Vi har tyvärr sett ingrepp som är utförda helt i onödan.

Från Socialstyrelsens rapport ”Tandvården och Vårdansvarskommittén”

Det är dessutom svårt att analysera i efterhand. På fakturan framgår sällan vad patienten egentligen betalade för. Åtminstone inte i ordalag som patienten kan tolka.

– När du väl får din faktura – dels är det jättehöga kostnader i jämförelse med ett sjukvårdsbesök – dels har du ingen aning om vad de olika beteckningarna betyder. Vill du veta, måste du ha ett ordentligt samtal i förväg och få ett skriftligt kostnadsförslag på vad du vill göra. Det finns schyssta tandläkare som ger dig det, absolut. Men långt i från alla.

Inte alla patienter vågar fråga om priser. De tycker ofta det är jättejobbigt, förklarar Wiezell.

– Egentligen skall man ju inte behöva fråga vad det kostar. Det skall du kunna läsa på en lista i förväg.

Ifall ersättningen fungerat på samma sätt som i sjukvården, hade dessa klagomål om priser inte funnits, tror Wiezell. Regionerna hade haft bättre koll. Idag är tandläkarna näst intill fria att sätta sina egna priser.

– Samma ingrepp kan skilja sig 1000-tals kronor. Det är inte alltid marknadskrafterna fungerar på den här typen av tjänster. Konsumenterna är väldigt dåliga på att utnyttja konkurrens; att rösta med fötterna. Det borde vi. Vi borde byta tandläkare oftare.

Konsumenter och myndigheter måste börja ställa högre krav på tandläkares priser, anser Wiezell. Det borde även vara lättare att byta tandläkare.

– Även i storstäder shoppar vi väldigt lite bland tandläkare. Vi är trogna våra tandläkare. Vi är trygga hos den vi alltid gått hos. Det är lite som när vi är trogna våra banker. Om det inte är lätt för konsumenter att byta, blir det inte som det var tänkt: Att marknadskrafterna skall reglera sig själva. Det skall vara enkelt att flytta från en till en annan.

Hur har det kunnat bli så här? Beror detta på att tandläkare är glada i pengar eller är de snarare dåliga på att kommunicera?

– Jag tror att det är en kombination av både och. Själv har jag alltid blivit väldigt bra bemött. Och jag vet ju vad jag skall fråga. Men jag hör vad konsumenter berättar. Tyvärr – det finns dåliga tandläkare och det finns pengar att tjäna.

– Tandläkare har varit vana vid att jobba självständigt. De jobbar med svår materia i komplicerade processer som är svåra att förklara. Så man gör det man skall göra.

Undervisa i hur behandlingen går till. Förklara varför saker kostar. Ge alternativ. Var öppen med eventuella konsekvenser, sammanfattar Wiezell. Det har man igen i det långa loppet. Och det tar bara några minuter.

– Om tandläkaren är öppen och tydlig med kostnader, då är det lättare för patienten att ta de obekväma besluten. Det är lättare att ta att det är skitdyrt om man förstår orsaken.

Så blir tandvården bättre för konsumenten
Tydlig prisinformation!
Det skall finnas en tydlig lista på kliniken. Om man har en hemsida, lägg ut på hemsidan vad de olika ingreppen kostar. Gärna i jämförelse med referenspriserna.
Kommunicera!
Var uppmärksam på att patienten förstår vad ni pratar om. Ge olika alternativ: ”Du kan antingen göra så här, och det kostar så här, och ersättningarna är så här, eller du kan göra så här”….. Upplys om vad patienten kan förvänta sig av ingreppet. Vilka prisalternativ finns det?
Ge betänketid!
Skall man fatta beslut när man sitter där i tandläkarstolen? Beslut man tar på impuls brukar inte bli bra.

Om Dental24

Dental24 – Ledande nyhets- och kunskapsportal inom svensk tandvård enligt professionen.*

Dental24 läses av flera tusen dentalt intresserade varje vecka.

Dental24 erbjuder yrkesverksamma inom dentalbranschen en samlad plats för nyheter, kunskap, aktuella händelser, erfarenhetsutbyte, utbildningar, artiklar, dokumentation och produktinformation.

Dental24 produceras i samverkan med tandläkare, tandhygienister, tandsköterskor, tandtekniker, institutioner, kursgivare, föreningar, organisationer, leverantörer och andra medier.

Kontakt

Per Capita AB
info@dental24.se
Org. nr: 556763-9785

Ansvarig utgivare

Per Ahlberg

Vill du synas på Dental24?

Mer om att annonsera

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Gör som 8 500 andra, prenumera på vårt nyhetsbrev

Utvecklad av mkmedia
×

Nyhetsbrev

Gör som 8 500 andra, prenumera på vårt nyhetsbrev